ואל תשכחו את הדובי שצריך לחבק...
ואל תשכחו את הדובי שצריך לחבק...

נו, עיגולים שחורים בעיניים עוד לא הרגו אף אחד...

נכון, לחוסר בשעות שינה נמצא קשר לתופעות שליליות רבות שלא נגמרות בעיגולים שחורים בעיניים כמו הפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות, הירדמות בשיעורים, התדרדרות בלימודים, נטייה לדיכאון וכמובן פגיעה בגדילה. במחקר תצפיתי חדש שנעשה באוניברסיטת ברקלי שבארה"ב והתפרסם בתחילת החודש, נמצא כי לא רק לחוסר בשעות שינה יש משמעות גדולה אלא גם לזמן בו הילד ובמיוחד המתבגר הולכים לישון. במחקר נמצא כי בני נוער וילדים שהולכים לישון מאוחר נוטים יותר להעלות במשקל יחסית למקדימים. יתרה מזאת, גם אם המתבגר עושה פעילות גופנית, לא נמצא הרבה זמן מול מסכים וישן 9 שעות, עדיין אם הוא הולך לישון מאוחר, הסיכוי שלו להעלות במשקל גבוה יותר מאשר היה הולך לישון בזמן.

אז מה עושים?

  • כשמדובר בילדים ומתבגרים כמו תמיד עלינו להגדיר מסגרת, לקבוע עם הילד את שעת השינה ולעמוד בה.
  • נכון תמיד ובוודאי בסמוך לשעת השינה להגביל את החשיפה למסכים (טלוויזיה, משחקי מחשב, טאבלטים וטלפונים חכמים).
  • פעילות גופנית מצוינת ומומלצת כמובן לילדים ובני נוער. עם זאת, כדאי להרחיק אותה משעת השינה בשל השפעתה המעוררת והממריצה.

לקריאה נוספת:
שעון חורף: שעת שינה נוספת או השכמה מוקדם?
נדודי שינה: המדריך המלא לטיפול הטבעי
הקשר בין שינה טובה לאכילה וירידה במשקל

ומבחינה תזונתית?

  • בשעות הערב עדיף לשתות משקאות ללא קופאין כמו מים או חליטת פירות/צמחים, על פני שתיית משקאות מעוררים המכילים קופאין (קפה, קולה, תה, תה ירוק, משקאות אנרגיה וכדומה) ומשקאות עתירי סוכר.
  • בארוחת הערב כדאי להימנע ממזונות עתירי סוכרים פשוטים כמו ממתקים ומעדנים מתוקים, ולהעדיף במקומם פחמימות מורכבות (לחם, פסטה, קטניות וכדומה) שמתפרקות לאט, בשילוב עם חלבונים (ביצים, גבינות וכדומה). אלו יעזרו להעלות את תחושת השובע ויעלו רמות הורמונים המרגיעים את הגוף.
  • רעב יפגע בתהליך הירדמות, ולכן חשוב לא ללכת לישון רעבים, להקפיד על ארוחת ערב כשעתיים לפני שהולכים לישון, ומצד שני רצוי שלא תהיה זו ארוחה כבדה שתפגע גם היא באיכות השינה.
  • יש לשלול חוסרים בגורמים תזונתיים כמו ויטמין B12, חומצה פולית, מגנזיום ואחרים, שחסרונם עלול לפגום באיכות השינה, וכמובן לתסף במידת הצורך.

הכותבת היא אילנית סנאנס, דיאטנית קלינית.
עדיין לא רשומים לניוזלטר של האתר? הירשמו עכשיו!