פירות - תעלול או תענוג. כל האמת!

הפירות מכילים פרוקטוז (סוכר פירות) וגלוקוז (סוכר ענבים), מעט חלבון ומלבד הקוקוס המכיל שומן בלתי רווי, הינם דלים בשומן. פירות עשירים מאוד בתאית, המוכרת לנו כסיבים תזונתיים, ומכילים ויטמינים ומינרלים כמו בטא קרוטן, ויטמין C, סידן, ברזל, זרחן, אשלגן ומגנזיום. שימו לב כי סחיטה ממעיטה מאיכות הפרי, כיוון שחלק מהויטמינים ומהסיבים התזונתיים שבהם נהרסים במגע עם האוויר ועם החום.
מיה בן אפריים קליין, דיאטנית קלינית
|
|
פורסם ב-
פירות

לאחרונה, ארגון הבריאות העולמי (WHO) מסר כי הגברת צריכת פירות יכולה לסייע במניעת מחלות כרוניות אשר ביניהן מחלות לב וכלי-דם, סוכרת מסוג 2, סרטן השד, סרטן המעי-הגס, אוסטיאופורוזיס ועודף משקל. מחלות אלו ידועות כיום כגורם התמותה הגבוה ביותר ברחבי העולם.

אז למה חשוב כל כך לאכול פירות?

כל הפירות עשירים בנוגדי חמצון (הנקראים אנטי-אוקסידנטים) ורכיבים נוספים הנחוצים לפעילות תקינה של הגוף, למניעת מחלות שונות ולקידום הבריאות וכמו כן מאפשרים פעולת מעיים תקינה. יסוד נוגדי החמצון הנמצא בפירות, עוזר לנטרל את הרדיקלים החופשיים, הנוצרים על ידי חמצן וכימיקלים אחרים, שומנים לא רוויים, כימיקלים ריאקטיבים, שנשאפו בדרכי הנשימה או נצרכו במים או במזון, ועישון, ובכך מסייע בהקטנת הסיכון למחלות. לדוגמא, מחקרים הראו כי צריכה של נוגדי חמצון עשויה לזרז את קצב התאוששותו של השריר.

בפירות ישנם "פיטוכימיקלים" (פיטו ביוונית = צומח). חלק מהפיטוכימיקלים הם פיגמנטים – חומרים שנותנים לפירות, לירקות ואף לצמחים אחרים את צבעם. הפיטוכימיקלים הם מערכת חומרים חיונית לתפקוד הצמח, הם מגנים על הצמח מפני קרינת השמש ומפני תהליכי חימצון מזיקים. הפיטוכימיקלים:

  1. נוגדי דלקת - הם נלחמים בוירוסים וחיידקים ומגרים את מערכת החיסון.
  2. מפחיתים כולסטרול רע וקרישיות יתר של הדם.
  3. מורידים לחץ דם.
  4. מתקנים פעילויות אנזימתיות.
  5. מווסתים מטבוליזם של הורמונים ולכן מווסתים את רמות הסוכר בדם.
  6. מונעים בריחת סידן מהעצמות (אוסטאופורוזיס) ומפחיתים את הסיכון לסרטנים הורמונליים.
פירות עוזרים בעיכול יעיל ותחושת שובע, בנוסף לכך שהם מקור מצויין לויטמינים, מינרלים וסוכרים זמינים. הפרי, אינו מכיל שומנים או אלכוהול. טעמם המתוק אהוד על רוב המבוגרים והילדים ולכן לא קשה לשכנע באכילתם.
 
הבעיה: מה קרה בשנים האחרונות לאותם יתרונות שיש בפירות?
 
התעלול: החקלאות של היום כבר מזמן לא מבוססת על משקים פרטיים קטנים והצורך לגדל את המזון ולשווקו בהיקפים עצומים אילץ את החקלאים להשתמש בשיטות חדשות המפרות את האיזון הטבעי ולהופעת מחלות בצמחים שמחייבות שימוש בחומרי הדברה, הורמונים ותרופות.
מחקרים מייחסים את הגידול בשכיחות המחלות הכרוניות, הפרעות קשב, אלרגיות, מיגרנות והסרטן על סוגיו השונים להימצאותם של חומרים אלה. יתר על כן, יש הטוענים שהשימוש בדשנים כימיים ממריץ את צמיחתו של הצמח ולא מאפשר לו לספוג מהאדמה את כל אותם היסודות הדרושים לבריאותנו.
 
התענוג: נשארו עדיין ניצנים של בריאות בכמה פירות נפלאים...
וכמובן, יש פתרון לא רע, על פי מחקרים, מזון אורגני, שגדל באופן טבעי מגן על עצמו מפני מזיקים ללא סיוע חיצוני (הדברה כימית).
 

הבעיה: מה קורה כשאוכלים יותר מידי פירות?

 
התעלול: הרבה חושבים כי אכילת אבטיח או "רק פירות", "מעט פירות", הם רק מים.
להפתעתנו הרבה, פירות מתוקים, חמוצים, מתקתקים או תפלים, עשירים באותו סוכר הנקרא "פרוקטוז", שהינו – פחמימה! כל מנת פרי שווה לפרוסת לחם, חצי כוס אורז או חצי כוס דגני בוקר. אלו שווים לכ-20 גרם פחמימה במקרה הטוב. כש"יושבים על" חצי אבטיח, חשוב לזכור כי אנו עלולים ליצור העמסת סוכרים, ובעצם לאכול ארוחה השווה לבאגט שלם, 3 פיתות או 7 פרוסות לחם.

אח"כ אנו תוהים כיצד העלנו 2 ק"ג כל הקיץ...

 
התענוג: מעט פירות, רק בין ארוחות. כחטיף של ארוחת ביניים בבוקר או אחה"צ. אין בעיה עם מנת פרי כיפית לפני השינה. העיקר שתהיה בגודל סביר ורק, רק שעה שעתיים, אחרי האוכל!!!

רוצים לדעת למה באמת?

זאת מכיוון שפירות כה עשירים בסוכר שאנשים שאוכלים פירות בתוספת לארוחה (המכילה פחמימות נוספות בד"כ, גם אם בצורת לחם או פחמימות מורכבות כדוגמת פסטה) מעלים את כלל הפחמימות בארוחה ויוצרים העמסת סוכר על הדם, מקור ראשוני לאגירת שומן ולצורך נוסף במתוק.

 
הפירות הטובים מכולם
 

תפוח - "one apple a day, keep the doctor away"

התפוח נחשב לפרי פופולארי ובעל תכונות מרפא רבות. הוא שייך למשפחת הוורדניים. מוצאו מדרום מערב אסיה ומאירופה המזרחית. בארץ הוא גדל בגולן, בגליל ובעמק החולה. ישנם מאות זנים של תפוחים בעולם בטעמים מתוקים וחמוצים.

התפוח מסייע לפעילות מעיים תקינה, טוב לשמירה על החניכיים, מפחית חום, מקל על יובש, מסלק ומנקה ריח רע מהפה, מטהר רעילות בכבד, מפחית כולסטרול ומעודד הפרשת רוק.

חומץ תפוחים מטפל בפטריות בציפורניים, משמש לשטיפות ווגינליות לבעיות של פטריות, מרגיע כאבי ראש ומיגרנה, מוריד כולסטרול וטוב למצבים של תת חומציות בקיבה.

 

אפרסמון

מחקרים קבעו שאפרסמון נחשב לפרי העשיר ביותר מבין הפירות בכמות כלל הקארוטנואידים הידועים בהשפעתם החשובה על הורדת הסיכון למחלות לב ולסוגי סרטן מסוימים. האפרסמון עשיר בחומרי מוצא לייצור ויטמין A, שיש לו השפעה חשובה על הראייה, תהליך הגדילה, בריאות העור, הפחתת הסיכון לסרטן, תפקוד תקין של מערכת החיסון, ויש הקושרים אותו ליכולת טובה יותר של זיכרון.

מבדיקות מעבדה ומנתוני מועצת הפירות כמות ויטמין A המצויה באפרסמון היא 205 מק"ג, כמות זו מספקת כמחצית מהכמות הדרושה ליום לילדים וכרבע מהכמות הדרושה למבוגרים.

 

בננה

הבננה עשירה בברזל וגורמת לייצור המוגלובין, כך שהיא מסייעת במקרה של אנמיה. מחקרים הראו שהאשלגן המצוי בפרי משפר את יכולת הלמידה ועושה את התלמידים ערניים יותר.

הבננה עשירה בזרחן ובעלת רמת מלח נמוכה, ולכן נחשבת לאידיאלית במלחמה בלחץ דם חריג.

אכילת בננה בין הארוחות עוזרת להעלות את רמת הסוכר בדם ומונעת בחילה. בננה עוזרת נגד עקיצות יתושים, רבים מצאו שזאת דרך נפלאה ומוצלחת להפחתת הנפיחות והגירוי של העקיצות.

הבננה מכילה כמות גדולה של ויטמין B6 העוזר להרגיע את מערכת העצבים. בנוסף, האשלגן שבבננה הינו מינרל אשר עוזר להסדיר קצב לב נורמלי הנדרש לשגר חמצן למוח ולווסת את מאזן המים בגוף. מחקרים שפורסמו בירחון הרפואי של ניו אינגלנד, אכילת בננות באופן סדיר עשויה להקטין את מקרי המוות בעת התקף שבץ ב-40%.
 

ליצ'י

מוצאו של הליצ'י הינו בסין. כיום מגדלים בארץ מטעי ליצ'י וניתן למצוא אותו לא רק בצורתו המשומרת. עונת הליצ'י מתחילה בסוף יוני ומסתיימת במחצית חודש אוגוסט. הליצ'י מקל על שיעול, מחזק דם, משכך כאבים, מרגיע שיהוקים וצימאון.

 

תאנה

התאנה היא אחת משבעת המינים בהם נתברכה הארץ. מולדתה באזור אגן הים התיכון בארץ. מגדלים אותה מהערבה ועד הגולן. באחרונה הצטרפו הזנים השחורים שמקורם בברזיל.

התאנה משמשת לטיפול בבעיות עור, גרון יבש ושיעול, עצירות וטחורים.

 
אז יופי, יש בפירות ויטמינים, אבל לא יותר מידי, הם נותנים הרבה מינרלים אבל יש בהם הרבה סוכר, הם טעימים ומגרים אך עלולים ליצור שומן, והנה הבילבול ממש כאן.
בואו נסכם כך, לא יותר מידי, 1 ליום עד 2, מומלץ את הטובים במיוחד, ואלו שיש לכם בהם עניין מיוחד.

שיהיו טריים, אולי אורגנים והכי חשוב, אל תשכחו אותם בכלל.

 

בתיאבון!

 
הרשם לאתר וקבל עדכונים ישירות לדוא"ל שלך!
 
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
 
קישורים נוספים:
פרי בויקיפדיה
התכנים המופיעים באתר זה נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד.
אינם מהווים המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

*

*

*
יש להזין את המספרים המופיעים למטה
Captcha image

קישורים יהפכו באופן אוטומטי ללחיצים
 

בשליחת תגובה אני מקבל את תנאי השימוש באתר.

/ /

     
איך הניוזלטר נראה? צפה בדוגמא
בהצטרפות לניוזלטר הינך מקבל את תנאי השימוש באתר

ניתוח מתכונים ברשת

מהיום אפשר לנתח את הערך התזונתי של כל מתכון ברשת!
למנתח המתכונים »
שלח לחבר עמוד זה
אל (דוא"ל)מאת (דוא"ל)
יש להפריד כתובות דוא"ל בפסיק
  שלח עותק לדוא"ל שלי
תוכן ההודעה