קערה מלאה בקינואה: "דגן מדומה" בריא ביותר
קערה מלאה בקינואה: "דגן מדומה" בריא ביותר

אם היו אומרים לכם שיש מזון עוצמתי ומרפא, מזון שאוכלים אותו על בסיס קבוע והוא מוריד סיכון למחלות ומעשיר את הגוף ברכיבים חיוניים, לא הייתם מנסים? מזון זה מכונה "מזון פונקציונאלי" ואחת מנציגיו, תכירו, היא הקינואה.

הקינואה, שאנו מכירים, הינה הזרעים של צמח הקינואה ובשמם המדעי: Chenopodium quinoa. גרגר הקינואה לבן וצורתו דסקית. כיום ידועים כ- 250 זנים של גרעיני קינואה במגוון צבעים: לבן, אדום, סגול ושחור. שורשיה של הקינואה הם בדרום אמריקה, והיא נצרכת שם כבר אלפי שנים. עדיין יצרנית הקינואה הגדולה היא פרו ואחריה בוליביה. יצרנים נוספים: ארה"ב, הודו, יפן, אפריקה ואף חלקים מאירופה.

הקינואה מכונה "דגן מדומה" בשל סיבות בוטניות, וגם בשל ההרכב יוצא הדופן שלה והאיזון המיוחד בין מרכיבי השומן, החלבון והשמן בה. מתייחסים אליה כדגן, בגלל שנצרכת כמו דגן ואף ניתן לטחון אותה לקמח, אך למעשה היא מגיעה ממשפחת התרד והסלק.

מה מייחד אותה מהדגנים ומה עושה אותה מזון פונקציונאלי?

לקינואה יש ערך תזונתי גבוה מכמה סיבות:

  • הקינואה הינה מזון שלם, עקב איכות החלבון שבה: תכולת החלבון בה גבוהה (16%), וכמו כן הרכב חומצות האמינו בה הוא איכותי, המכיל את שתי חומצות האמינו החיוניות, ליזין ואיזולאוצין, החסרות במשפחת הדגנים.
  • הרכב השומן בה מיוחד: 25% מחומצות השומן בה הינה חומצה אולאית, חומצת שומן חד בלתי רוויה הקשורה לבריאות הלב. 8% מחומצות השומן הינה החומצה הידועה אלפא לינולנית (אומגה 3), המורידה את הסיכון למחלות דלקתיות. ובנוסף, מכילה כמות גבוהה של ויטמין E מכל דגן.
  • עשירה במינרלים הבאים: מנגן, מגנזיום, פוספט, נחושת וברזל. בנוסף, קינואה מכילה פי 2 סידן מכל דגן.

יתרונות נוספים של הקינואה

  • מספר רכיבים אנטי דלקתיים נמצאים בה. כיום ידועים מספר רחב של רכיבים אנטי דלקתיים בקינואה, שיכולים לעזור להגן על הגוף ממחלות שונות כגון סרטן.
  • אינה מכילה גלוטן, חלבון הנמצא ברוב הדגנים וישנם אנשים הרגישים אליו או אלרגיים, ידוע כמחלת הצליאק.
  • בתחום הקולינריה, בשל תכונותיה הטכנולוגיים, כגון: מסיסות, תכולת אחזקת מים, הקרשה ועוד. יש בה שימושים מגוונים במטבח.
  • במחקרים על חיות כבר הוכח השפעתה על איזון הכולסטרול (הורדת הכולסטרול הרע LDL והעלאתו של הטוב HDL) וכעת אנו מצפים שיוכח גם על בני אדם.
  • מחקרים נוספים שנעשים רוצים להוכיח גם את השפעתה הטובה על איזון הסוכר, בשל תכולת הסיבים והחלבון בה.

אז כיצד נכין אותה?

את הקינואה קונים בסופר בשקית ניילון, כמו האורז, וחשוב לאחסן אותה במקום קריר ומוצל. הכנתה מאוד פשוטה. מכינים אותה בדיוק כיצד שמכינים אורז: שמים מעט שמן בסיר, כשחם מוסיפים את הקינואה. על כוס קינואה מוסיפים 2 כוסות מים ועל אש קטנה מבשלים עד שהמים נספגים. אז תשבעו ותיהנו, תוך כדי הוספת רכיבי תזונה בריאותיים לגופכם הנמצאים בקינואה.

נכתב על ידי תמר פור, דיאטנית קלינית ומנחת קבוצות.
אל האתר של תמר: www.tamardiet.co.il

נושאים שקשורים לקינואה:
מתכונים עם קינואה
ערכים תזונתיים של קינואה מבושלת