מה אתם יודעים על מערכת העיכול?
מה אתם יודעים על מערכת העיכול?

תפקידיה של מערכת העיכול

כדי שגופינו יפיק אנרגיה חיונית מהמזון, עליו לפרק את רכיבי המזון ולעבדם באמצעות תהליכים מטבוליים המתקיימים במערכת העיכול. מערכת העיכול ממונה על הקטנת חלקי המזון הגדולים לרכיבי תזונה קטנים (נוטריינטים) הנספגים טוב יותר במעיים, וכן להפיכת המולקולות הבלתי מסיסות למסיסות.

מערכת העיכול שלנו מותאמת היטב לעיכול מגוון מזונות וסופגת בין 92% ל- 97% מהם. תפקוד תקין של מנגנוני הספיגה והנשיאה הוא קריטי לשליחת תוצרי העיכול לכל תא ותא בגוף. תפקוד לקוי באחת ממערכות אלה יכול להוביל למצבי תת תזונה, למרות צריכת דיאטה מאוזנת.

רוב המזון שאינו נספג הוא ממקור צמחי, מאחר שחסרים לנו האנזימים המתאימים לפירוק סיבים מהצומח, בהשוואה לבעלי חיים רבים. מערכת העיכול האנושית יעילה במידה רבה, אולם יעילותה פחותה במיצוי אנרגיה מעשבים, גבעולים, זרעים וסיבים גסים נוספים. חיידקים במעי הגס מתסיסים סיבים תזונתיים ברמות שונות ותוצר ההתססה הוא גז שלעיתים יוצר תחושת אי נוחות בבטן.

למערכת העיכול ארבעה תפקידים עיקריים:

  • לחלץ חלבונים, פחמימות, שומנים ואתנול (רכיב אלכוהולי), הנקראים מאקרו-נוטריינטים, מהמזון ומהמשקאות שאנו צורכים, כדי להפוך אותם לאנרגיה החיונית לקיום פעולות הגוף.
  • לספוג ויטמינים ומינרלים חיוניים, הנקראים מיקרו נוטריינטים, אשר הגוף אינו יודע לייצרם בעצמו.
  • לשמש מחסום פיזיקלי וחיסוני מפני מיקרואורגניזמים (כמו חיידקים) ורכיבים זרים לגוף, המצויים במזון או נוצרים במהלך מעבר המזון במערכת העיכול. חומצות ואנזימים המופרשים בקיבה חוברים יחדיו לטובת חיסולם של רוב החיידקים שנכנסים לגופנו ביחד עם המזון.
  • תפקודים רגולטורים (בקרה), מטבוליים וחיסוניים, אשר משפיעים על כלל הגוף. למשל, הפרשת הורמונים במעי הדק אשר מגרים שחרור אנזימים ונוזלים, ומשפיעים על הרגשת השובע שלנו ועל תנועתיות המעי.

מתברר כי גוף בריא תלוי במערכת עיכול בריאה ומתפקדת. תפקוד אופטימאלי של מערכת העיכול תלוי בצריכת מזון בריא לעתים קרובות, ופחות על פיזור גדול של ארוחות וצומות. כ- 45% מהאנרגיה הנדרשת לפעילות המעי הדק ובערך 70% מהאנרגיה הנדרשת לפעילות תאי המעי הגס, מסופקות מאותם רכיבי המזון העוברים דרכם. לאחר כמה ימי צום או במצב של רעב, מתחיל הרס של מערכת העיכול: ירידה בהפרשות, ספיגה והקטנה של שטח הפנים. למרבה המזל חידוש האכילה מעורר תפקוד מחדש של המערכת תוך ימים מספר.

עקב פעילות מטבולית מוגברת ודרישות גבוהות של מערכת העיכול, רקמות מערכת העיכול רגישות מאוד לחסרים של ויטמינים, מינרלים וחלבונים, והן חשופות להרס על ידי רעלים, תרופות, הקרנות או הפרעות באספקת הדם.

מבנה מערכת העיכול

האם ידעתם שמערכת העיכול היא האיבר עם שטח הפנים הגדול ביותר בגוף האדם? האם ידעתם מהם אורכם של המעיים? המעיים מגיעים לאורך של שבעה מטרים המקופלים בחלל הבטן בשישה קיפולים, ומכילים את הכמות הגדולה ביותר של תאים חיסוניים והורמונים בגוף.
מערכת העיכול מתחילה בחלל הפה והלוע, ממשיכה בושט (צינור הבליעה), קיבה, כבד וכיס המרה, לבלב, המעי הדק, ונגמרת במעי הגס.

אז איך עובדת המערכת המשוכללת הזו?

  • חלל הפה והלוע: הלעיסה מקטינה את גודלן של פיסות המזון ובעזרת הרוק נוצרת הכנה לבליעה.
  • ושט: צינור שרירי שתפקידו להעביר את המזון ואת הנוזלים מהפה והלוע לקיבה.
  • קיבה: חלקי המזון מתערבבים עם מיצי הקיבה - חומצות ואנזימים המפרקים חלבון ושומן. עד לנקודה זו מתעכלת רק כמות מוגבלת מאוד של פחמימות ושומן, ותהליך עיכול החלבון רק מתחיל.
  • מעי דק: ב- 100 הסנטימטרים הראשונים של המעי הדק יש פעילות סוערת, אשר תוצרתה עיכול וספיגה של רוב המזון. הפחמימות נחשפות לפעילות חזקה של אנזימים המופרשים מהלבלב והן מפורקות לסוכרים פשוטים. אנזימים מהלבלב ומהמעי הדק משלימים את עיכול החלבונים והופכים אותם לחלקיקים קטנים הנקראים חומצות אמינו. השומנים משנים את צורתם מרסיסים לאמולסיות (תחליב) מיקרוסקופיות. אנזים המופרש מהלבלב מפרק את האמולסיות לחלקים קטנים יותר כמו חומצות שומן. ביתרת אורכו של המעי הדק נספגים חומרי המזון המפורקים - פחמימות, חלבונים, שומנים, מינרלים, ויטמינים ומרבית המים. הורמונים, עצבים ותנועת שרירים הם המנהלים את תנועת המעיים ואת תפקוד מערכת המעי הדק.
  • מעי גס: סופג כ- 1 ליטר מים שנותרו מהמעי הדק ובנוסף סופג מלחים ותוצרי עיכול כמו סיבים, חומצות אמינו וסוכרים, ומשמש כמאגר זמני לפסולת עד שהיא יוצאת  מהגוף דרך פי הטבעת.
  • כבד: רוב רכיבי המזון נספגים מהמעיים לכבד. בכבד רכיבי המזון נאגרים, או הופכים לחומר אחר או משוחררים למחזור הדם.

מה משפיע על העיכול?

  • גורמים פסיכולוגיים: למראה, ריח, טעם ואף למחשבות על מזון בשילוב מצבי רוח, יש השפעה גדולה על העיכול. אלה משפיעים על הפרשת הורמוני מערכת העיכול, נוזלים, אנזימים ועל תנועתיות שרירי המעי. פחד, כעס ודאגה מדכאים הפרשת הורמונים אלו ויכולים לגרם לעיכוב התנועתיות.
  • עיבוד המזון: למשל בישול מזון יתר על המידה, בטמפרטורות גבוהות ולזמן ארוך, הורס חלק מרכיבי התזונה, כמו למשל ויטמין C, אך באופן כללי, מזון שהתבשל כראוי מתעכל ביתר קלות מאשר מזון נא ממספר סיבות, לדוגמא - הבישול מרכך סיבים תזונתיים מסוימים. דוגמא נוספת, דגנים לא מלאים, שעברו ליטוש והסרת הקליפה ליצירת לחם או מוצרי דגנים, מאבדים רכיבי תזונה ונוגדי חמצון במידה רבה. את הרכיבים האלה יש להחזיר למזון ולהעשירו באופן מלאכותי, אולם אי אפשר להחזירם במלואם.

בסיכומו של דבר

צריך לזכור שבראש ובראשונה המזון צריך לספק לנו אנרגיה לקיומו של הגוף. תפקיד הקלוריות אינו השמנת הגוף, אלא שימורו ואחזקתו של גופנו. כמובן שצריכת האנרגיה צריכה להיות מותאמת להוצאת האנרגיה. יש להביא בחשבון שהגוף יגיב לצריכה עודפת או מועטה מדי, אולם המשקל כשלעצמו אינו מדד מהימן ולאו דווקא משקף קיומם או אי קיומם של חסרים תזונתיים.

למערכת העיכול יש מנגנוני בקרה עצמית בלתי רגילים לפיקוח תפקודי חיסון, הפרשת חומרים וספיגה, ואלו עלולים להיות מופרים במקרים של דיאטות קיצוניות, מחלות, טראומות או תת תזונה. האנרגיה חייבת להיות מסופקת באופן סדיר כדי שהמשימות החיוניות לקיום הגוף יתפקדו, כגון יצירת תאים חדשים, תגובות כימיות ועצביות, עבודת השרירים וייצור חום לשמירת טמפרטורת הגוף.

ולמרות הכול, מערכת העיכול האנושית נחשבת ליעילה ביותר. בני האדם יכולים לעכל מגוון גדול של מזונות בקומבינציות רבות ואקראיות, מבלי שהדבר ישפיע על העיכול במידה רבה.

נכתב על ידי חן יער, דיאטנית קלינית.

לקריאה נוספת:

צרבת: הסימפטומים וטיפים לטיפול
הכל על מדד BMI
איך נתרום להעלאת השובע מבלי לצרוך יותר קלוריות?
הקשר בין אופן האכילה לירידה במשקל