גופן וקישורים
צבעים
סמן העכבר
בית | » | ערוצי תוכן | » | ספורט וכושר גופני | » | על תפיסת הספורטאים את יעילות האימון הגופני |
בספורט ישנה התייחסות רבה כמובן לכישורים הבסיסיים הגופניים של האדם ולפן המוטיבציוני. במקרים רבים ישנה התייחסות מועטה, שלא נאמר התעלמות, מן הפן התפיסתי חשיבתי. לגבי הכישורים הפיזיים אין מחלוקת. ללא כישרון וכישורים, לא ניתן לבצע פעילות באופן אופטימלי ובעיקר לא באופן תחרותי או הישגי. גם בהיעדר מוטיבציה פנימית חזקה - לא ניתן להגיע להישגים. אבל חלק מן הספורטאים והמתאמנים "מתפספסים" ואינם מגיעים למיצוי היכולות שלהם, היות ותוכנית האימונים לא תאמה את דפוס החשיבה והתפיסה שלהם.
ד"ר איתי זיו (Ph.D), ד"ר בתחום אימון ומנהל ספורט, 17.01.2016
יש לדעת איך להעניק את הכוונה הנכונה לספורטאים
מעט מאוד ספורטאים בישראללדוגמה, ניתן להביא את הספורטאים בישראל. יש כ- 30,000 הרשומים בכל ענפי הספורט הקיימים, מעט משמעותית לעומת המקובל במדינות מערביות אחרות שהן בגודלן של ישראל ואחרות. או אז, יחסית לגודל האוכלוסייה, מספר הספורטאים הרשומים באחוזים יחסית לאוכלוסייה הינו 0.36% (בהתייחס ל- 8 מליון תושבים בישראל נכון לשנת 2015). מעט מאוד! במדינות אירופיות מסוימות, למשל, אחוז העוסקים בספורט תחרותי בכל הענפים עשוי להגיע אף ל- 10%. לא יאומן. בשל כך, לפחות סטטיסטית קשה הרבה יותר לאתר ספורטאים מצטיינים בענפי הספורט השונים. בנוסף, מקבץ התכונות השונות כמו הגנטיות, פיזיולוגיות, פסיכולוגיות, קוגניטיביות, סוציולוגיות ועוד, משפיעות מאוד על הצלחה/אי הצלחה בתחום הספורטיבי. הפנמת ההנחיותאנשים אינם זהים ביכולות הקוגניטיביות שלהם: ישנם אנשים יותר "ריאליים" ואחרים יותר "הומניים", ומה שעומד בבסיס החלוקה הזו הן היכולות הבסיסיות שלהם: יכולת עיבוד חזותי גבוהה נמצאת פעמים רבות במתאם עם "התחום הריאלי" חזותי, ויכולת קריסטלית מילולית נמצאת במתאם עם מלל ועם "תפיסה שמיעתית". ובתרגום לתחום הספורטיבי, אנשים אשר אצלם הערוץ השמיעתי הוא דומיננטי בקליטת מידע, יפנימו הוראות מהר יותר כאשר ההוראות מילוליות, ואילו אנשים חזותיים יפנימו הנחיות אשר ממחישות להם - הנחיות ביצועיות. ההבדלים באופן "הפנמת ההנחיות" אינם מעידים על יכולת טובה או לא טובה. מדובר בהבדלים בהפנמת הדרישות. אנשים "חזותיים" יסתפקו, למשל, בהדגמה של המדריך כיצד מתבצע תרגיל או קומבינציה, ואילו אנשים "שמיעתיים" יזדקקו להנחיות מילוליות ובהיעדרן לעיתים לא יצליחו לבצע את התרגיל או לחילופין יזדקקו לזמן רב יותר. אנשים חזותיים, למשל, עלולים להתקשות בשיעורים אשר מתבצעים ללא מראות למשל או בחשיכה (כגון: סוגים מסוימים של יוגה). מאמן מצוין יידע לתת הנחיות בהתאם למגבלות הקיימות אצל הספורטאי ויבנה תרגילים ומשימות גופניות בהתאם. כך ניתן יהיה למקסם את היכולות הגופניות באופן משמעותי ולהתקדם בתחום הספורטיבי. כנסו בנוסף: תפקוד הספורטאימעבר לפן ההקניה וההפנמה, אופנות התפיסה יכולה להשפיע על תפקודו של ספורטאי ומיקומו בספורט קבוצתי. למשל, שחקן שהתחום החזותי/מרחבי פחות דומיננטי אצלו, יוכל לשחק היטב בקו אחורי (הגנה/שער), אך עלול להתקשות בקו קידמי, כל שכן קישור/ריכוז הדורשים תפיסה מרחבית ספונטנית. לכן, במקום "לוותר" על שחקנים, חשוב בשלב ראשון "לנסות לנייד" אותם היות ושינוי המיקום יכול לגרום לשיפור משמעותי ואפשר "להרוויח" עוד שחקן אפקטיבי. יש לציין כי פעמים רבות ילדים/נערים, גם אם אינם מודעים לתחומי החוזק/חולשה שלהם, ממקמים עצמם בתפקידים התואמים את הכישורים שלהם באופן טבעי. ייתכן ששחקן יכול להצליח הרבה יותר כפיבוט ופחות בתפקיד אחר וזאת מסיבות שונות (נפרטן בהזדמנות אחרת). אי לכך, חשובה תשומת הלב ואף התייעצות עם איש מקצוע מתאים שיבדוק התאמת השחקן לתפקיד זה או אחר בטרם יעברו שנים לא מעטות ללא מימוש הפוטנציאל הגופני-ספורטיבי. האם ישנה התאמה לסוג הספורט בו עוסקים?באופן כללי, יש גם חשיבות לאבחן על ידי איש מקצוע מוקדם ככל שניתן את מידת התאמתו של ילד לסוג הספורט שנבחר (ייתכן בכלל שהספורט נבחר על ידי ההורים ואינו מתאים לילד). או אז, הוא ממש מבזבז שנים רבות של אימונים ותחרויות ולא יגיע לשום מקום ריאלי. הדבר גם די עצוב. לדוגמה, להבחין בילדים/מתבגרים בספורט קבוצתי שבכלל לא עולים על המגרש מזה שנים, על בסיס קבוע יושבים על הספסל ולא משותפים במשחקים הרבים במהלך העונה, וייתכן שבכלל הילד מתאים לסוג ספורט אישי או אולי קבוצתי אחר. לסיכום, השפעת צורת החשיבה והתפיסה על יעילות האימון הגופני והפעילות הספורטיבית - חשובה במיוחד וקשורה בהצלחת/אי הצלחת הספורטאי במהלך שנות הקריירה הרבות שלו. חשובה המודעות לנושא ומעקב אחר התוצאות בשטח על מנת לראות שחלה התקדמות עקיבה ביכולות הגופניות הספורטיביות ועוד. הכותבים הם דגנית גלסמן, פסיכולוגית חינוכית מומחית ופסיכולוגית ספורט, וד"ר איתי זיו (Ph.D), עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. אל האתר של איתי: www.itaiziv.co.il |