גופן וקישורים
צבעים
סמן העכבר
בית | » | ערוצי תוכן | » | ספורט וכושר גופני | » | אימון במכון כושר | » | קשיים בתקשורת הבינאישית בין מאמן למתאמן |
בשנים האחרונות הפך "האימון האישי" לטרנד החם - מתאמנים רבים הבינו והפנימו את היתרונות של אימון "צמוד" ו"פרטני" לעומת אימון קבוצתי. אימון אישי, כשמו כן הוא - פרטני, ומכאן שעל המאמן האישי מוטלת אחריות הן מקצועית והן ברמה התקשורתית. אימון אישי מחייב יכולת תקשורת בין אישית ברמה גבוהה המשקפת רגישות, אמפטיה, זיהוי צרכי המתאמן לצד יכולת הצבת גבולות ויכולת "לדחוף את המתאמנים עד קצה גבול היכולת". במקום שיש יחס אישי ועבודה פרטנית גלום גם לא מעט רווח כלכלי, ומכאן שלא בכדי רבבות אנשי מקצוע, בוגרי קורסי אימון שונים כמו אורח חיים בריא, כושר וספורט, בוחרים לעסוק דווקא ב"אימון אישי". מגוון סוגי ומקומות האימון גדול במיוחד: ניתן להבחין בנקל באימונים שנעשים בפארקים, בחוף הים ובחדרי כושר.
ד"ר איתי זיו (Ph.D), ד"ר בתחום אימון ומנהל ספורט, 25.09.2018
היחס הבינאישי למתאמן חשוב מאוד בקריירת המאמן
תופעה חדשה ורחבהניתן לומר כי נתח האימונים האישיים גדל עד כדי כך שממש אפשר לכנות אותה תופעה רווחת. על מנת לעבוד כמדריך אימון אישי מספיק גם לעבור קורס מדריכי כושר בסיסי, ועל כן יש כה הרבה מדריכים בישראל ביחס למדינות אחרות, וזאת גם היות לעובדה שאין שום חובת חידוש תעודה או מתווה וקו ברורים מי יכול להיות מדריך אימון אישי מבחינת ההשלכה המקצועית. כמו במקרים או עיסוקים אחרים, הצלחה כמאמן אישי אינה קשורה בהכרח רק למקצועיות, אלא תלויה במידה רבה בכישורי התקשורת הבין אישית, ולא פחות - באינטליגנציה הרגשית של המדריך. מדריך אימן אישי אשר חסר את הרגישות והכלים הבסיסיים בתחום התקשורת הבין אישית יתקשה עד מאוד להשיג לקוחות חדשים ולא רק, הוא יתקשה גם לשמר את הלקוחות הקיימים. לכן, ישנם מצבים לכאורה אבסורדיים, בהם אנשי מקצוע שהינם מדריכי אימון אישי מעולים מקצועית לא "נוכחים" בכלל בקהילה של המאמנים האישיים. מנגד, מדריכי אימון אישי מסוימים, שלוקים בחסר בכל התחום המקצועי, ייתכן שמצליחים מאוד עד לרמה בה נתפסים אפילו כ"גורו" של תחום זה או אחר באורח החיים הבריא. מדריכי חדר הכושר כדוגמאאימונים אישיים בחדרי הכושר שכיחים במיוחד. במועדונים המובילים מדובר על הכנסה (מחזור כספי) שעשויה להגיע מדי חודש בחודשו אפילו ל- 500,000 ₪. מדובר במדריכי אימון אישי שמעבירים עד 120-140 אימונים מדי חודש ומשתכרים בהתאם. לא מפתיע שמאפיין בולט של אותם מדריכים היא אותה תקשורת בין אישית ברמה גבוהה ואפילו מעולה כפי שציינו לעיל. הקושי המרכזי בחדר הכושר בכל האמור באימון אישי, הוא מה שמכונה "משמרות" בהן מדריכי חדר הכושר "מפקחים" על המתאמנים ואמורים גם לכוונם בנושא האימון. במרבית המקרים, לא מדובר על שומרי סף שנמצאים במקום מכיוון שעל פי חוק מכוני הכושר בישראל לא ניתן לפתוח מכון כושר ללא נוכחות מדריך חדר כושר בכל שעות הפתיחה. מדריך חדר כושר מצופה ליצור קשר עם המתאמנים. בלא אלה - הסיכוי לעבודה פרטנית נמוך במיוחד. מתאמנים אישיים פוטנציאליים לא ייגשו, סביר להניח, למדריך ויבקשו אימון אישי. יש צורך בפנייה, הכוונה ויצירת קשר של המדריך. יצירת הקשר יכולה להתבצע באופנים שונים:
היכנסו בנוסף: תקשורת בין אישית בעידן הדיגיטל ובמיוחד - המכשירים הניידיםהטכנולוגיה של היום פגעה קשות בתקשורת הבין אישית. אנשים מתקשרים לרוב דרך מיילים, וואטסאפ, הודעות, פייסבוק ומה לא, דבר אשר היום הופך את התקשורת הבינאישית למעשה ללא אישית אלא וירטואלית, ובכך יכולה לגרום לקשיים במפגש אנושי אמיתי. בתחום חדר הכושר, קושי בתקשורת בינאישית "אמיתית" עלול "לעלות ביוקר", מכיוון שכיום ללא אימונים אישיים והעלאת השכר החודשי כתוצאה מכך, הולך וקטן מאוד את הסיכוי שמדריך חדר כושר יישאר בתחום למשך שנים. התשלום פר שעה במשמרת עבודה למדריך נע בממוצע בטווח של 25-30 ₪, כך שגם אם יעבוד במשרה מלאה ישתכר בחודש לא יותר מ- 5,000-5,400 ₪ לכל היותר (ומעטים עובדים בתחום הדרכת חדר כושר משרה מלאה!). במקרים רבים, מדריכי חדר הכושר ובמיוחד הצעירים שבהם, לא ניגשים למתאמנים, לא מעירים דבר לגבי אופן ביצוע התרגיל או האימון וכך ישנה שתיקה רועמת בתחום חדר הכושר והמדריכים. בחלק מהמקרים, מנהלים שיחות בינם לבין עצמם במשמרות שלמות. הבעיה האחרת הינה אי הכוונה של מנהלים מקצועיים בחדרי הכושר לגבי איך נכון להתנהל, איך "משיגים" מתאמנים אישיים, איך מתפתחים ומשפרים תקשורת בין אישית וכדומה. כך דור הדיגיטל שעבר לתחום אורח חיים בריא מתקשה עד מאוד להשיג לקוחות חדשים או לשמר קיימים בשל ידע חסר ותקשורת בין אישית לקויה, והדרך מנקודה זו לפרישה מהתחום או אוברדרפט בבנק - קצרה מתמיד. נציין את אחד ממנהלי חדר הכושר המוכשרים שהח"מ הכיר. אחד מהדברים החשובים ביותר בשיטת הניהול שלו היה התקשורת הבין אישית. הוא הקפיד להכיר את כל המתאמנים (או לפחות 70% ממי שמתאמן באותה משמרת) בשמו הפרטי. בנוסף, היה מעקב רשום כמה פעמים במהלך משמרת פנה, תיקן, העיר וכדומה למתאמנים השונים, ומדריכים מעולים גם קיבלו בונוסים על כך. והתוצאות? מדהימות. מספר האימונים האישיים לכל מדריך במועדון היה 120 לפחות והיו כאלה שאפילו הצליחו אפילו להגיע למספרים דמיוניים של 150 ויותר. לא ייאמן. כל זאת בשל שיטתיות והכוונה נכונה של מנהל המועדון שחתר למען מטרה מאוד ברורה וספציפית. והשורה התחתונה הינה, כמובן, הגדלה מהותית של הכנסות מועדון הכושר ושל מדריכי האימון האישי שבו. הכותבים הינם דגנית גלסמן, פסיכולוגית חינוכית מומחית ופסיכולוגית ספורט, וד"ר איתי זיו (Ph.D), מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. |