גופן וקישורים
צבעים
סמן העכבר
בית | » | ערוצי תוכן | » | ספורט וכושר גופני | » | על החשיבות של אימונים מותאמים אישית |
כולם מכירים את המשפט: "לכל כלל יש יוצא מן הכלל", ובכל זאת מרבית האנשים נוהגים לפי הכלל, או מחפשים את הכלל הנכון "להיצמד אליו", או הכלל להשתייך או לפעול לפיו. גם אנשי מקצוע בכל תחום בתחילה לומדים את הכלל ורק בשלב מאוחר יותר, עם הזמן והניסיון, לומדים לזהות את היוצא מן הכלל, להתמודד ולתת גם לו מענה. לדוגמא, במשך שנים ארוכות שיעורי סטודיו ניתנו לכלל המתאמנים ותוכנית האימונים/שיעורים נקבעה על ידי המאמנים לפי תפיסת עולמם, יעדים אליהם חשבו כי נכון שהמתאמנים יגיעו אליהם, ולא משנה מי הם אותם המתאמנים. השיעורים כוונו אל המכנה המשותף, לעיתים הנמוך ביותר, ולעיתים מה שהוערך על ידי המאמנים כגבוה ביותר.
ד"ר איתי זיו (Ph.D), ד"ר בתחום אימון ומנהל ספורט, 13.11.2018
חשוב מאוד להבין את צרכי המתאמן
אימונים מותאמים אישית למתאמןבשנים האחרונות החלו מאמנים מנוסים לשים לב ולהתייחס דווקא לשונות בין המתאמנים ולהציע אימונים דיפרנציאליים המותאמים לאוכלוסיית המתאמנים. בתחילה לאוכלוסיות בעלות מכנה משותף בריאותי כגון לוקים במחלות נוירולוגיות, חולי לב, משוקמים וכדומה, ובהמשך מכנה משותף לגילאי אוכלוסיות בוגרות או ילדים לעומת נוער, וכיום גם לאוכלוסיות לאחר ניתוח בריאטרי למשל, או אוכלוסיות בעלות עודף משקל או אפילו צרכים ספציפיים: אימונים לשכבות גיל - בני/בנות 40 50 וכדומה. כהמשך למגמה זו פורח גם ענף האימונים האישיים, אולם כאן יש לעשות אבחנה בין אימון אישי הניתן למתאמן לפי תוכנית "כללית" שאותה מבצעים מרבית המתאמנים האישיים, או לחילופין תוכנית עליה שקד המאמן באופן גנרי והיא מותאמת אישית לצרכי המתאמן, הן ברמה הגופנית, הן ברמת ההתאמה לאישיות המתאמן, וכן גם ברמת הציפיות, התקוות, אורח החיים ועוד. אחד הדברים החשובים ביותר אצל מדריכי אימון אישי הינו התמחויות בסוגי מתאמנים שונים, לרבות אלה שהנם בעלי צרכים מיוחדים, ביניהם ניתן לציין (רשימה חלקית):
ניסיון ממשי בשטחנציין, אגב, שלימוד עיוני על אופן האימון של סוגי מתאמנים אלה ממש לא מספק. יש צורך בניסיון ממשי בשטח. נציין שרק בשנים האחרונות נכנס נושא של לימוד האימון ללוקים בפתולוגיות מסוימות לקורסי מדריכי חדר כושר. במסגרות רבות אחרות תחומי התמחות אלה לא נלמדים. אזי, מדריכי אימון אישי, מרביתם הינו בעלי ידע חסר באימון סוגי אותם מתאמנים שהינם בעלי צרכים מיוחדים. החשיבות הרבה של התאמה אישית, או "תפירת חליפה לפי מידה", היא במרבית המקרים תוצר של למידה של התכנים הרלוונטיים והתמחות בנושא זה או אחר, ובד בבד ניסיון מקצועי רב לצד יכולת תקשורת בינאישית גבוהה ורגישות. חשוב להאיר הנקודה שלאמן מתאמן הלוקה בפרקינסון ברמה מתקדמת, למשל, ממש לא דומה לאימון מתאמן "רגיל" ללא בעיה כה מורכבת, לא רק בשל תוכנית האימונים שחשוב במיוחד להתאימה, אלא בעיקר גם בשל רמת האינטילגנציה הרגשית הגבוהה הנדרשת. יש צורך בסבלנות רבה, הכלה, אמפטיות, חום ומה לא. לכן, רק לחלק ממדריכי האימון האישי מתאים לאמן סוגי אוכלוסיות אלה. אגב, גם למתאמנים שלא נמנים על "בעלי צרכים מיוחדים" ולא מופיעים ברשימה מעלה, יש צורך לעשות התאמה אישית ספציפית. הרי מטרות האימון שונות מאחד לאחד, טון הדיבור של המדריך ייתכן שלא יהיה זהה, הציוד בו ייעשה שימוש, מקום האימון, היחס בין מרכיבי הכושר הגופני השונים באימון האישי (לדוגמא, היחס בין מרכיב סיבולת לב ריאה, כוח, גמישות, מהירות וכדומה), אפילו בין שני מתאמנים באותו גיל ומבנה גוף, לא אמור להיות כלל אותו דבר. הפן המנטליבנוסף, הפן של אימון מנטלי. במידה ומדובר על ספורטאי, חשוב להתאים לו תוכנית עבודה/פעולה משלו המתאימה לסגנון האישיות והחשיבה שלו. לדוגמא, ספורטאי מופנם לעיתים קרובות זקוק לשקט ולשהייה עם עצמו לפני תחרות, בעוד שספורטאים אחרים זקוקים דווקא לעידוד אקטיבי, טפיחות על השכם ונוכחות חבריהם לנבחרת. חשוב שמאמן יכיר את העדפותיו ורגישיותיו של המתאמן הן בפן הפיזיולוגי והן בפן הפסיכולוגי. התאמה של תוכנית העבודה/הפעולה לצרכיו המדויקים של המתאמן/הספורטאי תביא לתוצאות גבוהות, כמובן בשילוב עם הנאה, גורם מרכזי אליו התייחסנו במאמרים קודמים (הנאה כהנעה). הכותבים הינם דגנית גלסמן, פסיכולוגית חינוכית מומחית ופסיכולוגית ספורט, וד"ר איתי זיו (ph.D), מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. היכנסו בנוסף: |