זמנים
המלצה ראשונה היא להשתדל לאכול את הארוחות בזמנים קבועים. זה טוב למנגנוני רעב ושובע וכן שיגרה טובה לילדים ולמשפחה כולה. עם זאת, באם הילדים רעבים לפני ארוחת הצהריים או הערב, תנו להם לאכול, למשל פרי או ירק, ועודדו אותם לעזור עם הארוחה, כך הזמן יעבור להם מהר.
בעניין ארוחות ביניים, פירות וירקות הם תמיד רעיון טוב לנשנוש. ילדים אוכלים כששמים לפניהם ירקות ופירות חתוכים. כמו כן, לא מומלץ לאכול מול הטלוויזיה, אלא בשולחן האוכל. כמובן שניתן גם לתת דברים אחרים, כדי לא להמאיס את הפירות והירקות על הילדים. על כך עוד אדבר בהמשך.
גיוון
הגיוון הוא המפתח לחיים בריאים. הגוף שלנו, כמונו, משתעמם לאכול כל יום אותו הדבר, ולכן מאבד חיוניות, חדווה והופך להיות אדיש. אוכל חדש ומעניין יגרום לגוף להיות חיוני ויעיל יותר. גיוון האוכל הוא גם מדד לעניין, סקרנות, פתיחות וחך מתקדם. במיוחד כשהילדים נחשפים לראשונה לעולם האוכל והשפע, על ההורים להציע מגוון רחב של מאכלים, ולא להינעל על אוכל שהילדים מעדיפים ואוהבים, בלבד. על כן, הראו דוגמא אישית ואכלו גם אתם מכל המאכלים והשתדלו לא להראות בררנות באוכל, או להעביר עליו ביקורת בפניהם. כך גם תהיה בפני הילד בחירה של מגוון מאכלים והוא יוכל לבחור באם יאכל וכמה.
לזרום
מומלץ לתת לילד להחליט מתי יאכל ומתי יפסיק ולא להתעקש עם הילד ולהתווכח באם אכל, אם לאו וכמה. לא מומלץ להיכנס להם לצלחת, וכן לא מומלץ להיכנס איתם למאבקי כוח, שכן הם יכולים להגיב בצום או עצירות בטווח הקצר, ולהפרעות אכילה בטווח הארוך. יש לזרום, ולתת להם לחוות רעב ושובע.
איזון
לאפשר גם ג'אנק פוד מדי פעם, מניעה מוחלטת או הגבלה נוקשה (חטיף ביום) של מזון הופכת את הילד לאובססיבי בדיוק למה שמונעים ממנו. ולחזק עובדה זו: כפי שכבר ציינו, גיוון זה דבר חשוב!
חיזוק
נסו לתת לילדיכם חיזוקים על התנהגותם, אבל בעיקר על עצם הוויתם. ההנחה שנעזור לילד שלנו לשנות את הרגלי האכילה ואת הפעילויות שלו בכך שנגער בו, נעיר לו ונגרום לו חוסר שביעות רצון מגופו היא הנחה שגויה. ככל שילד יבטח בגופו ויאהב אותו, הוא ידאג לטפח אותו ולהשקיע בו, אם באוכל בריא ואם בפעילות גופנית.
תכנון
תכננו מראש את תפריט הארוחה, וצרו מערך ארוחות קבוע לכל מהמשפחה. כמו כן, אפשרו לילדים לקחת חלק בקניות, בתכנון הארוחה ובהכנתה. מומלץ להכין רשימת קניות ולהיצמד אליה, אך ללא נוקשות, שכן למדנו לזרום...
טיפים לארוחה גדולה (צהריים, ערב):
- הכינו 5-4 סוגי מזון שונים, ואפשרו לכל סועד לבחור מהמגוון. מומלץ על שתי מנות פחמימות לפחות.
- הגישו אוכל מוכר ואוכל שאינו מוכר, אוכל אהוב ואוכל שאינו אהוב.
- שבו כל המשפחה ביחד לאכול, הפכו את הארוחה לאירוע מהנה ומגבש.
- התחילו את הארוחה בשיחה על חוויה חיובית שהתרחשה במהלך היום.
- קבעו חוקים לישיבה סביב השולחן: אין ויכוחים, הרמות קול וכדומה.
- ילד שסיים לאכול יעזוב את השולחן האוכל ולא ישוב אליו.
- ילד שבוחר לא לאכול יישב לשולחן לארח לחברה לבני המשפחה האחרים.
- רוצים שינוי? בצעו אותו בהדרגה.
פעילות לנפש
היו משפחה פעילה, שלבו בחייכם פעילות גופנית מגוונת, כגון טיולים בפארק, רכיבה על אופניים, טיולים בחיק הטבע, בילוי בים או בבריכה, קפיצה בחבל. זאת ועוד, קנו לילדיכם צעצועים המעודדים פעילות גופנית כמו כדורים, חישוקים, חבל, גומי, בלונים ואופניים.
מה עוד? שחקו משחקים פעילים, כמו תנועה לצלילי מוזיקה, דג מלוח, מחבואים או ריקודים. כמו כן, הגדירו מטלות בבית המשלבות תנועה, כגון טאטוא הבית, איסוף עלים בחצר או עבודה בגינה. מומלץ להגדיר שעות ברורות לישיבה מול המחשב והטלוויזיה, בשאר הזמן צאו לפעילות גופנית מהנה בצוותא!
בתיאבון!
מאמר זה בהשראת ספרה השני של איילת קלטר "כולנו אנשים אמיתיים - דיאטה הכישלון המצליח ביותר בעידן המודרני", הוצאת רימונים 2011.
|