גופן וקישורים
צבעים
סמן העכבר
בית | » | ערוצי תוכן | » | בריאות | » | האם יש מרצים טובים בתחום אורח החיים הבריא? |
דיאטנים קליניים, נטורופטים, מרצים בתחום רפואה משלימה בכלל, מאמני כושר בתחומים השונים, רופאים, פיזיותרפיסטים ועוד, מהווים רק רשימה חלקית של מרצים בתחום אורח חיים בריא. הם עשויים להרצות במסגרות שונות כמו בתי ספר להסמכות, מכללות, בתי ספר לרפואה משלימה, כנסים וסדנאות, חוגי בית שונים, להתראיין במדיות שונות ועוד. נציין שחלק מאותם אנשי מקצוע מתפרנסים מכך ולא עוסקים כלל בתחום התמחותם. למשל, דני היה מאמן כושר אישי שנים לא מעטות, אך בעשר שנים האחרונות הוא רק מרצה בתחום הענפי של חדר הכושר, וכמוהו סרגיי שהינו בעצם פיזיותרפיסט, אך בשנים האחרונות מלמד אנטומיה ופציעות ספורט במכללות שונות ברחבי הארץ.
ד"ר איתי זיו (Ph.D), ד"ר בתחום אימון ומנהל ספורט, 14.04.2015
מרצה טוב חייב לדעת את כל הכללים האלו
תחום אורח החיים הבריא עשה קפיצת מדרגה משמעותית בשנים האחרונות בעולם בכלל ובישראל בפרט. בשל כך, ישנו צורך רב ממש במרצים בתחומים השונים וזאת גם בשל ריבוי בתי ספר, מכללות, סדנאות ומסגרות שונות. השאלה שעולה במקרה זה היא האם בתחום כה משמעותי המגלגל מאות מליוני שקלים בשנה (בישראל) ניתן למצוא בכלל מרצים מצוינים בתחום? התשובה: לא ממש!סבירות גבוהה מאוד שגם לאחר מאמץ נתקשה למנות על 10 אצבעות מרצים מעולים בתחומים השונים. קשה להאמין. דוגמה מייצגת לכך ניתן להביא בדמות כנס גדול במיוחד שנערך לפני מספר חודשים בתחום אורח החיים הבריא. בכנס הרצו לא פחות מ- 20 (!) מרצים שנחשבים בכירים מאוד בתחומם (לדוגמה: רופא - מנהל מחלקה בבית חולים, פיזיותרפיסטית נחשבת מאוד ועוד) ומתוכם, (לפחות על פי נסיונו של הח"מ) ניתן לציין לחיוב לא יותר ממרצה אחד שהיה באופן יחסי טוב משמעותית מאשר כל השאר (למרות זאת - לא מצוין). אם כך, מדוע כה קשה לאתר מרצים מעולים בתחומים השייכים לאורח חיים בריא? שאלה מורכבת והסיבה לכך הינה, בין השאר, שעל מנת לענות על הגדרה של מרצה מעולה ויוצא דופן יש צורך בתכונות אופי מסוימות (לא מעטות), הקפדה על משתנים מסוימים ועוד. אגב, זו אחת הסיבות שמנטורים (מובילי דעת קהל) הם בכלל חסרי השכלה אקדמאית בתחום ולמרות זאת מצליחים להעביר את המסר טוב יותר מכל איש מקצוע אחר בכיר הרבה יותר מהם ובעל ידיעות רבות מאוד בתחום בו הוא עוסק. תופעה מעניינת ללא צל של ספק. שימוש בשפה מתאימה ובהלימה לקהל השומעיםמרצה מכל סוג חייב לעשות התאמה של השפה בה הוא עושה שימוש לקהל השומעים. לא סביר כלל שרופא, למשל, בבואו להרצות בסדנה זו או אחרת שמיועדת לקהל הרחב יעשה שימוש במושגים מקצועיים ויכוון את רמת ההרצאה כאילו נמצאים באולם קולגות שלו - רופאים. נציין שלא קל לפשט חומרים מורכבים ברמה גבוהה והמשפט המתאים ביותר לכאן הינו: "הגאונות הינה בפשטות". לכן, קורה לא פעם בהם איש המקצוע מרצה ברמה ותוך שימוש בשפה ומושגים שכלל לא מובנים על ידי קהל השומעים ש"מאבדים" אותו מהר מאוד. הקשבהמעט מאוד אנשים מסוגלים/יודעים להקשיב. מדובר במשימה לא פשוטה בכלל. הרבה יותר קל ואף שכיח להשמיע ולדבר על בסיס קבוע. גם מרצה חשוב שיידע להקשיב במהלך הרצאה לשאלות, אם ישנן, להארות והערות ובכלל להיות קשוב. הערות סקסיסטיותלמרבה הצער, התופעה שכיחה (בעיקר אצל גברים). לעיתים ניתנות בעת ההרצאות דוגמאות עם נימה סקסיסטית שעשויות להיות בהחלט קשורות לתחומי עניין כמו רצפת האגן אצל נשים, הורמוני מין, פושטי הירך ומה לא. או אז, עלולה להיווצר אצל חלק מהשומעים אי נוחות ואף מבוכה. טון הדיבורחשוב עד מאוד ומשתנה כמובן ממרצה למרצה ונציין שדיבור מונוטוני הינו מרדים, משעמם, מעייף, חסר חן ועוד. הבעיה הגדולה הינה שלעיתים (ובעיקר כשמדובר במוסדות אקדמאים והכשרות שונים) מרצים רבים עשויים ללמד מספר שעות ברציפות. או אז, מדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית מצד המאזינים שצריכים להיות מרוכזים ולהקשיב זמן כה רב ולא בטוח שיצליחו להפנים את החומר הנלמד. לקריאה נוספת: התנשאותבהחלט קיימת אצל מרצים מסוימים שבשיטתיות מנסים להוכיח את ידיעותיהם הרבות משמעותית לעומת קהל המאזינים. הדבר גורר אי נוחות רבה אצל חלק מקהל השומעים ובעיקר אצל אלה שלא ממש מצטיינים בכיתה. במקרה זה נאיר הנקודה שישנם מרצים שאף מזמינים את אחד התלמידים מול כל הכיתה ומעמידים אותו במצבים מביכים בו המרצה מתנשא באופן בולט על פני התלמיד ומוכיח לו כמה הוא אינו בקיא בחומר, בור בתחום הלימוד ועוד. עמדת מרצהלמרות שישנם מרצים שלהם ותק של עשרות שנים הם אינם יודעים מהי עמדת מרצה נכונה, איך לעמוד מול קהל ועוד. לבושנושא רחב וגדול עד מאוד. ללבוש יש סוג מסוים של אמירה. לבוש מוזנח, או למשל, מאוד פרובוקטיבי וכזה שלא בהלימה לקהל המאזינים, בעייתי ואף עלול לגרום לאי נוחות. דוגמאות יש למכביר. להלן כמה מקרים (אמיתיים): מרצה בתחום מדעי המוח באחת האוניברסיטאות הגדולות בישראל שמרצה בפני סטודנטים ואף בפני מבוגרים (בחוגי בית שונים) כשכפכפים לרגליו ולובש חולצת טריקו עם כתוביות מצה״ל (או משהו דומה), או מרצה בתחום תורת הענף בקורסי מדריכי חדר כושר הנראה דומה עד מאוד לאחד מפועלי הבניין הרבים בישראל: לא מגולח, בגדיו מרופטים ונעליו ידעו ימים יפים הרבה יותר. מורה לפסיכולוגיה באחת המכללות המוכרות בארץ שמגיעה על בסיס קבוע בלבוש פרובוקטיבי כגון חצאיות מיני קצרות מאוד, לפרקים נועלת נעליים אדומות ולעיתים אף כפתור בחולצה המחויטת שלה פתוח. תופעה ללא צל של ספק שגם מעורר שיחות רבות של הסטודנטים בהפסקות ולאחריהן. הטרדות מיניותמרבית האנשים, סביר להניח, לא מכירים ממש את לשון חוק ההטרדות המיניות. הוא רחב וברור, ולמרות זאת לא מעט (גברים בעיקר) מטרידים מינית בלי לדעת כלל שהם עושים זאת. אחד המקרים המפורסמים ויוצאי דופן הינו של מרצה בתחום לימודי חדר כושר וקורסי העשרה שונים שהיה מטריד מינית בפרהסיה. המרצה (מעולה, אגב) היה מזמין להדגמות מול כל הכיתה את הבחורה הפרזנטטיבית ביותר (אף לא פעם אחת הזמין בחור) ובתרגילים מאוד מסוימים כגון: סקוואט, דדליפט, תרגילי חיזוק ייחודיים לשרירי הבטן, החזה ופושטי הירך, היה תומך בה ונוגע באופן שלא משתמע לשתי פנים וזאת מול כל תלמידי הכיתה (!) שלא ממש הפנימו את מה שרואות עיניהן! רק לאחר מספר חודשים הדבר הופנם והמרצה ומעשיו נעשו שיחת היום במכללה, והתוצאה - הנשים בכיתות השונות בהן המרצה לימד סירבו להתנדב כמדגימות של התרגילים השונים ובד בבד הוגשה תלונה למנהלת המכללה שטיפלה בנושא באופן ראוי להערכה. המרצה שמבטיח ולא מקייםמרצה מצוין, בין השאר, הינו אותו אחד שגם מבטיח ומקיים. לדוגמה: מרצה שמבטיח לקהל השומעים לענות על שאלות בסיום ההרצאה, או מתחייב לשלוח מצגות של ההרצאה (או כל דבר אחר) - חשוב שיעשה זאת. רמת המצגות והשפה שבה נעשה שימושמרצה מצוין לא חייב במצגת על מנת להעביר הרצאה מצוינת. מדובר בכלי עזר משמעותי, אך ניתן גם להסתדר בלעדיו. גם עם תמונות רקע ניתן להעביר הרצאה שלמה (במיוחד כשלא מדובר בהרצאות מקצועיות המיועדות לאנשי מקצוע). ברם, חלק מהמרצים בונים מצגות שהן לא לפי החוקים המוכרים והידועים: עומס רב מאוד במלל, הגופן קטן, השפה גבוהה מדי ולא מתאימה לקהל המאזינים, שגיאות כתיב וכתב, שימוש גרוע מאוד בצבע ובגרפיקה וכן שימוש בשפה האנגלית או אחרת שכלל לא ברורה לקהל השומעים. הבאת דוגמאות לא מתאימות רגישות ובעייתיותהבאת דוגמאות לא מתאימות רגישות שכיחה. לדוגמה, מרצה באחת האוניברסיטאות בישראל בהן לומדים ערבים רבים ומשתמש בדוגמאות רבות להמחשה של הימין הקיצוני בישראל, או מרצה אחר שמביא כדוגמה את אישתו (!) הסובלת מאי שליטה בסוגרים מזה מספר חודשים, או המרצה שנוקט בגישה שוביניסטית קיצונית בפני קהל שרובו ככולו נשים ועוד. בעייתי עד מאוד. איחורים ואי עמידה בלוחות זמנים על בסיס קבועישנם מרצים שלעולם לא מגיעים בזמן להרצאות ושיעורים שונים, או לחילופין השעון עצמו ולוח הזמנים הינם בגדר המלצה. הדבר נוגע לשעת הסיום, התחלה והפסקות שונות במהלך יום לימודים. גם כאן מדובר בפרמטר שקשור להערכה של המרצה, ללא צל של ספק. כדאי לזכור, אגב, שהרצאה ארוכה אינה פונקציה להצלחה ולא פעם "המעט מחזיק את המרובה". לסיכוםמרצים מעולים בתחום אורח חיים בריא - קשה עד מאוד למצוא. עם זאת, חשוב לציין שהמרצים השונים יכולים ללמוד ולקבל כלים רבים בנושא מאיש מקצוע בתחום, להשתתף בקורסים שונים המיועדים לשיפור איכות ההוראה כמו עמידה מול קהל, שיעורי דרמה ואחרים בהם מושם דגש על אופן העמידה מול קהל (אגב, ישנם למשל קורסים כאלה לעו"ד שמופיעים בבית משפט) ועוד. הכותב הוא ד"ר איתי זיו (Ph.D), מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. אל האתר של איתי: www.itaiziv.co.il עדיין לא הצטרפתם אל הניוזלטר שלנו? כנסו והצטרפו! |