גופן וקישורים
צבעים
סמן העכבר
בית | » | ערוצי תוכן | » | בריאות | » | דיאטה | » | חשיפה ונראות של אוכל בבית - והקשר לצריכה קלורית רבה יותר |
הנראות והנגישות של המזון אכן יכולות להשפיע על הרגלי האכילה שלנו. מספר מחקרים העלו כי קיום מזון עתיר קלוריות, כמו מזון עתיר קלוריות, ג`אנק פוד, קרקרים וממתקים בטווח הראייה של האדם, יכול להוביל לצריכה מוגברת של קלוריות בהשוואה לזמן שהם מוסתרים בארון, או לא נראים בקלות. תופעה זו מכונה לעיתים קרובות אפקט "לראות-אוכל". כאשר עצם נוכחותו של אוכל מפתה יכול לעורר חשקים ולעורר אנשים לאכול יותר.
ד"ר איתי זיו (Ph.D), ד"ר בתחום אימון ומנהל ספורט, 13.06.2023
לרוב ההתפכחות תגיע רק אחרי שתסיימו לאכול
רחוק מהעין - רחוק מהפה?כאשר סוגי מזונות אלה נראים לעין, הם יכולים לשמש תזכורת מתמדת לזמינותם - מה שמגדיל את הסיכוי שאנשים יתמכרו אליהם. מצד שני, כשהם מחוץ לטווח הראייה, ייתכן שאנשים פחות יחשבו עליהם או יתפתו לצרוך אותם. חשוב לציין שהתנהגויות ותגובות אינדיבידואליות לאוכל יכולות להשתנות. לחלק מהאנשים יש יותר שליטה עצמית והם יכולים לעמוד בפני הדחף להתמכר יותר מדי, ללא קשר לנראות של מזונות מפתים. בנוסף, גורמים כמו העדפות אישיות, רמות שובע והרגלי תזונה כוללים גם הם ממלאים תפקיד בקביעת בחירת המזון והצריכה. יצירת סביבה התומכת בהרגלי אכילה בריאים יכולה להיות מועילה. הצבת אפשרויות מזון בריאות יותר בטווח הראייה כגון פירות וירקות, יכולה להפוך אותן למושכות יותר ולהגביר את הסבירות לבחור בהן. באופן דומה, שמירה על מזונות לא בריאים מהעין או הגבלת זמינותם יכולים להפחית את הפיתוי לצרוך אותם לעיתים קרובות. בסופו של דבר, חיוני למצוא איזון בין ליהנות מפינוקים שונים במתינות לבין שמירה על תזונה בריאה. פיתוח הרגלי אכילה מודעים, לרבות מודעות לגודל המנות והתחשבות בערך התזונתי הכולל של מזונות, הם כולם גורמים חשובים בקידום מערכת יחסים מאוזנת ובריאה עם האוכל. לקריאה נוספת: כמה מחקרים בנושאעם זאת, השפעת נראות המזון על הצריכה נחקרה בתחום הפסיכולוגיה הסביבתית וכלכלה התנהגותית. לדוגמא, מחקר שפורסם בכתב העת Appetite ב- 2015 חקר את ההשפעה של נראות מזון על התנהגויות בצריכת חטיפים. החוקרים מצאו שהמשתתפים צרכו יותר סוכריות כשהן הוכנסו למיכל שקוף בהשוואה למיכל אטום, מה שמעיד על כך שרמזים חזותיים יכולים להשפיע על הצריכה. מחקר נוסף שפורסם ב- International Journal of Obesity ב- 2016 חקר את ההשפעות של נראות מזון על התנהגויות בהתייחס לחטיפים אצל ילדים. החוקרים הבחינו, שכאשר חטיפים עתירי קלוריות הוצגו בצורה בולטת ובהישג יד, ילדים צרכו יותר מהחטיפים הללו בהשוואה לזמן שבו הם היו מוסתרים או פחות גלויים. מחקרים אלה מספקים כמה ראיות התומכות ברעיון שאוכל משמין, ג'אנק פוד, קרקרים וממתקים גלויים ונגישים, בקלות יכולים להוביל לצריכה מוגברת. עם זאת, חשוב לציין, שהבדלים אינדיבידואליים וגורמים אחרים יכולים גם הם להשפיע על התנהגויות אכילה, ויש צורך במחקר נוסף כדי להבין היטב את המורכבות של נושא זה. הכותבים הינם מורן נחמני - MPH;MPE;EP-C(ACSM), פיזיולוג מאמץ ורכז ומרצה בכיר בהכשרת מדרכי כושר במכון וינגייט, וד"ר איתי זיו (ph.D), מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. אל האתר של איתי: |