אוכמניות ותותים למוח בריא
אוכמניות ותותים למוח בריא

מה יש בהם בפירות היער?

מחקרים רבים מצאו קשר אפשרי בין אכילה סדירה של תותים ופירות יער לבין תחלואה מאוחרת יותר במחלות מוח ניווניות המאפיינות את הגיל המבוגר, כגון: שיטיון, אלצהיימר ופרקינסון. ישנם מספר מגנונים משוערים, אשר באמצעותם תותים, פירות יער ועשבי מאכל עשויים לספק מעטה הגנה על תאי עצב ברקמת המוח. מנגנונים אלה מיוחסים לפעילות הפיטו-כימיקלים והפלבונואידים שהם תוצרי חילוף החומרים בצמח, וביניהם נכללים: אנטו-ציאנינים (Anthocyanines), קטכינים (Catechines), קוורציטין (Quercetin), חומצה קפאית (Caffeic Acid), פולי-פנולים (Polyphenoles) ועוד, להם יתרונות בריאותיים רבים הנובעים מפעילותם הביולוגית בגוף האדם ובשל היותם:

  • נוגדי חמצון חזקים: פלאבונואידים (Flavonoids), אנטו-ציאנינים (Anthocyanines) וחומצה קפאית (Caffeic Acid) מסוגלים לנטרל חומרים מחמצנים כגון: רדיקלים חופשיים, תוצרי חמצון פעילים (Reactive Oxygen Species) ויכולת למתן מצבי עקה חמצונית.
  • פעילות אנטי דלקתית: בניסויים מחוץ לגוף החי, תמציות תותי שדה ופירות יער הראו יכולת לעכב אנזימי מפתח ולמנוע ביטוי חלבונים שונים, כדוגמת האנזים ציקלו אוקסי גנאז (COX) האחראי על הגברת תהליכים דלקתיים. מכאן שלתותים ופירות יער יכולת פוטנציאלית להפחית תהליכים דלקתיים.
  • הפחתת סיכון התחלואה במחלות לב וכלי דם: הפלבונואידים המצויים בתותים ובפירות יער, מעכבים חמצון של LDL, "הכולסטרול הרע", וכך מונעים את שקיעתו והצטברותו בדופן כלי הדם. פלבונואידים תורמים גם לשיפור תפקוד רקמת תאי אנדותל (התאים הנמצאים בדפנות כלי הדם), וכך מונעים התפתחות תהליכים טרשתיים הגורמים להיצרויות וסתימות בכלי דם העשויות להסב נזקים לרקמות.

בהמשך הכתבה אתייחס להשפעותיהם המיטיבות של מספר פירות יער, תותים ועשבים, ואסביר את המנגנונים הפיזיולוגיים אשר באמצעותם, על פי ההשערות, הם מספקים הגנה על רקמת תאי העצב במוח.

ענבי שועל (Black Currant)

נחשבים כאחד המזונות העיקריים בעלי אפקט מגן על תאי עצב במחלות מוח ניווניות כגון אלצהיימר ושיטיון (דמנציה). ענבי שועל מכילים כמות גדולה של אנטו-ציאנינים (פולי-פנולים) המהווים כ- 80% מסך מרכיבי הפרי ומיוחסות להם תכונות נוגדות חמצון, נוגדות חיידקים ווירוסים. מחקר מעניין בדק את השפעת תמציות ענבי שועל עתירות באנטו-ציאנינים וגילה שלתמציות אלה יכולת פוטנציאלית לשמש כמעטה הגנה על תאי עצב במוח באמצעות מנגנון המונע ייצור מוגבר של בטא עמילואידים - חומרים הנוצרים כתוצאה מעיבוד שגוי של אחד החלבונים במוח. בטא עמילואידים מצטברים ויוצרים סיבים ומשקעים רעילים (פלאקים) במרווחים הבין תאיים, תהליכים אלה גורמים לפגיעה ולמוות של תאי עצב, מצב המוביל לפגיעה ולירידה בכמות המוליך העצבי אצטיל כולין (AcetylCholine) המופרש מתאי עצב, וכתוצאה מכך נפגע תהליך התקשורת התקין בין תאי עצב אחרים, שרירים ובלוטות. אזור ההיפוקמפוס במוח, לו תפקיד חשוב בתהליכי זיכרון ולמידה, הוא הראשון להיפגע. ממצאי המחקר הראו שחלה הפחתה משמעותית בייצור חומרים מחמצנים מזיקים בתאי מוח אנושי הנמצאים במצבי עקה הקשורים למחלת האלצהיימר, עקב חשיפתם לתמציות ענבי שועל עשירות באנטו ציאנינים. ממצאים אלה מעידים שלאנטו-ציאנינים בענבי שועל יש פעילות נוגדת חמצון בעלת השפעה מיטיבה, אשר גרמה לירידה בכמות הבטא עמילואידים באזור קליפת המוח, תוך מתן מעטה הגנה לתאי מוח במצבי עקה. מממצאי מחקר נוסף עולה כי צריכה ארוכת טווח של תמציות ענבי שועל, הביאה להפחתה בהפרעות ההתנהגותיות במודלים של עכברי מעבדה חולי אלצהיימר.

היכנסו בנוסף:
לאכול בריא ולדעת להפוך כל מנה לבריאה יותר
מזונות על: האם הם באמת טובים לנו?
לחזק את הגוף מבפנים: חיידקים טובים
הצטרפות אל הניוזלטר של FoodsDictionary

אוכמניות כחולות (Blueberry)

מהוות מקור עשיר לפלבונואידים, בעיקר: אנטו-ציאנינים, חומצה קפאית, פלאבאנולים ועוד. אכילת אוכמניות דווחה במחקרים רבים כבעלת פוטנציאל למניעת עקה חמצונית, עיכוב תהליכי דלקת, הפחתת נזקים לכליות ותרומה לשמירה על בריאות כלי דם. השפעות אלה מיוחסות בעיקר לתכולת הפלבונואידים הגבוהה באוכמניות. מממצאי מחקרו של קארי (Carey et al) עולה כי תיסוף אוכמניות כחולות עשוי למתן הפרעות התנהגות הקשורות לגיל ולדיאטות עתירות שומן. צריכת אוכמניות כחולות תורמת גם לשיפור יכולות הלמידה והזיכרון על ידי הפעלת אנזימים ומתווכים חלבוניים באמצעות מסרים עצביים שפעילותם המוגברת מיוחסת למגוון הפיטו-כימיקלים המצויים באוכמניות. כמו כן, דווח כי טיפול בתמציות אוכמניות כחולות מהווה גורם מגן מפני היווצרות בטא-עמילואידים והפחתת רעילותם בתאי עצב צעירים ומבוגרים כאחד, המצויים באזור ההיפוקמפוס (אזור במוח לו תפקיד חשוב ברכישת זיכרונות חדשים אודות עובדות ואירועים, המשתתף בתהליכים הקשורים לזיכרון לטווח קצר, לכן פגיעה בו גורמת לפגיעה בזיכרון. כמו כן, להיפוקמפוס יש תפקיד גם ביכולת הניווט). בנוסף, נמצא כי תמצית אוכמניות כחולות מגבירה את ייצור הגלוטטיון, שהוא אנזים נוגד חמצון מרכזי, ומפחיתה את ייצור הגורמים המחמצנים (יוצרי הרדיקלים החופשיים) בתאי העצב. טיפול בתמציות אוכמניות כחולות נמצא גם כיעיל להשבת תפקודים מוחיים שדעכו ותרם לשיפור תסמיני הפרעות התנהגות המאפיינות את הגיל המבוגר. ממצאים אלו תומכים בהשערה לפיה פלבונואידים (הכוללים אנטו-ציאנינים) עשויים להשפיע לחיוב על יכולת העברת מסרים עצביי ולהפחית נזק חמצוני. מממצאים אלה עולה כי לפלבונואידים תיתכן השפעה ישירה על תפקודים שכליים העשויים לסייע במניעת מחלות הגיל המבוגר, ולצמצם היווצרות מחלות ניווניות של המוח.

חזרזר (Gooseberry)

שיח קטן בעל פרחים ממשפחת הדומדמניתיים אליו משתייכים גם ענבי השועל. הפרי מזכיר במראהו ענבים, ומכיל  כמות רבה של נוגדי חמצון חזקים המסייעים לשמירה על תפקוד המוח על ידי מניעת נזקי חמצון. בין פעולותיו המיטיבות יש לחזרזר יכולת נטרול רעלים וצריכתו מסייעת להסדרת פעילות מערכת העיכול.

מרווה (Salvia)

תמצית שמן מצמח המרווה הספרדית (Salvia Lavandulifolia Vahl) נמצא כבעל ערך פוטנציאלי לטיפול בשיטיון בשל תכונות נוגדות דלקת ונוגדות חמצון, התורמות למניעת נזק לחומר התורשתי (DNA) הנגרם על ידי חומרים מחמצנים (רדיקליים חופשיים). תמציות שמן מרווה הדגימו יכולת לצמצם את נזקי חמצון בקרומי התאים על ידי מספר מנגנונים:

  • בתהליך החמצון, רדיקלים חופשיים "גונבים" אלקטרונים ממבנים תאיים שונים, ביניהם משומנים המרכיבים את קרום התא, הבנוי בין השאר מחומצות שומן רב בלתי רוויות המהוות מטרות מועדפות למתקפת רדיקלים חופשיים. בשל מכלול הגורמים הכולל ייצור נמוך יחסית של אנזימים נוגדי חמצון במוח, קצב חילוף חומרים גבוה והיחס הגדול של חומצות השומן הרב בלתי רוויות המצויות בו, המוח הופך לאיבר רגיש במיוחד לנזקי חמצון. עלייה בכמות הרדיקלים והמחמצנים במוח עשוי לפגוע במרכיבים תאיים נוספים וביניהם החומר התורשתי (DNA) והחלבונים. לנזקים אלה קשר ישיר לתחלואה במחלות מוח ניווניות, כולל פרקינסון ואלצהיימר. מחקר בנושא מצא כי שמן מרווה סיפק מעטה הגנה על תאי עצב וצימצם את נזקי החמצון שנוצרו עקב חשיפת תאי עצב לחומר מחמצן, זאת על ידי עיכוב ייצור תוצרי חמצון פעילים ומניעת הצטברותם.
  • הפעלת אנזימים נוגדי חמצון היא השלב הראשון במערך ההגנה של התא. מי החמצן מפונים על ידי אנזימים נוגדי חמצון וכך מפחיתים בצורה זו את העקה החמצונית. מתוצאות מחקרים בנושא עולה כי שמן מרווה מהווה גורם מגן מתמותת תאי עצב עקב עקה חמצונית, על ידי הגברת ביטוי האנזימים נוגדי החמצון. מנגנון זה ככל הנראה מאפשר להגביר את יכולת ההתגוננות של תאי העצב כנגד מצבי עקה חמצונית.
  • לתאי הגוף יכולת להיכנס למסלול "השמדה עצמית" (אפופטוזיס) בהינתן האות לכך. כניסת תאי עצב למסלול השמדה עצמית מופעל על ידי פרו-אנזים בשם קאספאזה-3 (Caspase-3). על פי דיווחים מחקריים קאספאזה-3 מופעלת עקב חשיפה למי חמצן המעבירים אות עצבי אשר מתחיל את מסלול המוות התאי. עבודות בתחום מצאו כי שמן מרווה סיפק מעטה הגנה על תאי עצב על ידי דיכוי האנזימים האחראיים על כניסת התאים למסלול השמדה עצמית. השפעה זו עשויה להוות גישה מבטיחה לטיפול במחלות מוח ניווניות.

לסיכום

מאחר והגורמים המרכזיים להזדקנות ולהתפתחות מחלות מוח ניווניות הם עקה חמצונית ודלקת, הפוטנציאל של פירות יער, תותים ועשבים המכילים פיטו-כימיקלים ופולי-פנולים, שהם נוגדי חמצון טבעיים, לשיפור הזיכרון, הלמידה והשמירה על תפקודו הכללי של המוח - עורר עניין רב בקהילת המדע. ראיות מחקריות מעידות על כך שפלבונואידים ופולי-פנולים המצויים במזונות צמחיים כגון תותים, אוכמניות, ענבי שועל, חזרזר ומרווה, עשויים להוות גורם מגן על תאי עצב ולהשפיע ישירות על תפקוד המוח באמצעות שיפור יכולת העברת מסרים עצביים, הגברת פעילות נוגדת דלקת, נטרול רדיקלים חופשיים על ידי הגברת ייצור אנזימים נוגדי חמצון ועיכוב כניסת תאי עצב למסלול השמדה עצמית. ההשפעות הפוטנציאליות של מזונות אלה הופכת אותם לנכס יקר בפיתוח תרופות או תכניות התערבות אשר תסייענה למניעת תהליך ההזדקנות על ידי הפחתה או עיכוב ההתפתחות של מחלות עצבים ניווניות הקשורות לגיל המבוגר. בפועל, דרושים מחקרים קליניים נרחבים נוספים בנושא, אשר יאמתו את השפעותיהם של פירות היער על תפקוד המוח. בנוסף, מרבית המחקרים בוצעו בתרביות תאים מחוץ לגוף החי, מחקרים מעטים בוצעו במודלים בתוך גוף החי, מכאן שלא ניתן להתייחס למרבית הממצאים כעובדות מוגמרות ויש לבחון אותם במודלים תוך גופיים בתנאים ובמצבים שונים קודם לכן.

הכותב הוא ליאור גל, דיאטן קליני, יועץ תזונת ספורט ומאמן כושר אישי.
הצטרפו אל פורום התזונה, הבריאות והכושר של ליאור גל בפייסבוק.