הכי הרבה כולסטרול

עד כה פירסמנו באתר את חמשת המוצרים המכילים הכי הרבה כולסטרול מתוך כלל המוצרים באתר, כולל מוצרים לא מסחריים.

כעת, החלטנו להציג בפניכם את רשימת 15 המוצרים המסחריים (של חברות מזון שונות) אשר מכילים הכי הרבה כולסטרול, נכון להיום, בסדר יורד:

  1. כבד קצוץ אמיתי של יד המלך: מכיל 394 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם מוצר!
  2. סלט ביצים ביתי של סלטי שמיר: מכיל 390 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם מוצר!
  3. סלט ביצים של מעדני מיקי: מכיל 367 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם מוצר!
  4. סלט ביצים של יד המלך: מכיל 312 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם מוצר!
  5. סלט אבוקדו עם ביצים של סלטי שמיר: מכיל 260 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם מוצר!
  6. LURPAK - לורפק חמאה דנית של לורפק: מכילה 230 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם מוצר!
  7. פנטסיה שוקו-וניל של שטראוס עלית: מכילה 200 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם מוצר!
  8. סלט אבוקדו וביצים של מעדני מיקי: מכיל 154 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם מוצר!

לקריאה נוספת על כולסטרול וצפייה במוצרים המכילים הכי הרבה (ללא אבחנה במוצרים של חברות מסחריות).

מה חושבים אנשי המקצוע?

עינת שגיא, מנחה לתזונה נכונה - "הגוף מייצר כ-70% מהכולסטרול, ולכן אין שום סיבה לקבל אותו גם מהמזון, בטח לא בכמויות כאלה. הכולסטרול אמנם חיוני מאוד לתהליכים שונים המתרחשים בגוף, אך עודף כולסטרול עלול לגרום למחלות לב וכלי דם, ולכן רצוי להימנע ככל האפשר ממזונות עתירי כולסטרול".

אורלי וייסיד, דיאטנית קלינית ומאמנת אישית - "אכן המוצרים הנ"ל מכילים כמויות לא מבוטלות של כולסטרול, ומעבר לכך הם מכילים גם כמויות גדולות של שומן רווי כך שבגדול כדאי להימנע מהם. אבל אם מדובר במאכלים האהובים עליכם במיוחד ותתקשו להימנע, אז אפשר לשלבם בכמות מועטה בתפריט ובמידת היכולת אף להכינם לבד. הסלטים המוכנים מכילים בנוסף לכולסטרול ולשומן רווי, כמות גבוהה של נתרן, חומרים משמרים, ואי אילו תוספים, אלו שאינם מכילים חומרים משמרים עלולים להתקלקל במהרה... לכן תמיד כדאי להכין בבית ובכל מקרה, להקפיד על הכמות הנאכלת".

קרן הוד, דיאטנית קלינית Bs.C - "ההמלצה לצריכת כולסטרול הינה עד 300 מ"ג ליום. לפיכך, במידה ואוכלים אחד מהמוצרים עתירי כולסטרול, יש לשלבם במינון הנכון - ברוב המזונות הללו כמות של 100 גרם מספקת בערך את המינון המומלץ. לא מומלץ לאכול מגוון מאכלים עתירי כולסטרול באותו היום, אלא להגביל לסוג אחד, כדי לעמוד בהמלצות".

שרית נוימן, מאמנת למקצועות הכושר הגופני ותזונאית ספורט - "כמות הכולסטרול במזונות הללו גבוהה מאוד, לגוף אין צורך בכ"כ הרבה כולסטרול ובשומנים רווים הנמצאים גם הם במזונות הללו. ועדיין לעיתים כולנו רוצים לאכול מן המזונות הללו. המלצתי - נסו להפחית את צריכת המזונות הללו, שלבו אותם רק בארועים או בסופי שבוע, וכמובן הרבו לעסוק בפעילות גופנית אירובית. (הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה - משפרת את ערכי הכולסטרול, ומורידה רמות שומנים וסוכרים)".

ד"ר רלי אבל, דיאטנית קלינית רפואית, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה שרותי בריאות כללית מחוז מרכז - "אכן כל הסלטים וסוגי החמאה מכילים בממוצע ב100 גרם את כמות הכולסטרול היומית המומלצת. עדיף לצרוך אם מאד אוהבים כ-10-20 גרם ממוצר אחד פעם ביום. זאת בהנחה שלא מוסיפים לתפריט עוד סוגי בשר שמן נקניק נקנקיות ודברי מאפה המכילים מרגרינה ושומנים מוקשים בכמות רבה. כמו כן לאיזון איכות השומנים כדאי להוסיף יום יום אבוקדו טחינה שמן זית אגוזי מלך לא קלויים ועוד".

ענת קייזמן, דיאטנית קלינית - "חשוב לשים לב לכמויות הכולסטרול במזון אך יחד עם זאת, הוא אינו האחראי היחידי להתפתחות טרשת העורקים ומחלות לב וכלי דם. יש לשים לב לשני סוגי שומן אחרים: השומן הרווי והשומן המוקשה/מוקשה חלקית (או במילתו המוכרת-מרגרינה). שומנים אלה אחראיים באופן ישיר לפגיעה בעורקים והמנעות ממזונות המכילים אותם, תשפר את בריאותינו ותמנע מחלות עתידיות".

קרין פלדמן גלאון, דיאטנית קלינית ילדים וספורט - "המוצרים הללו בהחלט עתירי קלוריות. ומכילים גם כמות גדולה של שומן רווי. לא מומלץ לאכול מוצרים עתירי כולסטרול ושומן רווי כל יום, אך אם אוכלים מהם מידי פעם ובכמות מתאימה אפשר להנות גם מהם כחלק מהתפריט היומי. חשוב מאוד לשמור על גיוון בתפריט היומי כחלק מאורח חיים בריא!".

דנה שפילמן, דיאטנית קלינית Bsc.nutr - "הכולסטרול בתזונה מגיע אלינו מהחי בלבד (בשר, ביצים, מוצרי חלב). הכמות המומלצת לצריכה הינה עד 300 מ"ג ליום. כל עוד מוצר הינו טבעי, אפשר לצרוך אותו בכמות המומלצת. כמו למשל ביצה - אמנם ביצה מכילה כמות גדולה יחסית של כולסטרול אך יחד עם זאת מכילה גם חומרים מאזנים וויטמינים חיוניים ולכן נחשבת גם מאוד בריאה. לעומת זאת, מוצרים המכילים שומנים מוקשים כגון מרגרינה, אשר לא מכילה כולסטרול אך מזיקה יותר מכל מוצר מעובד אחר למערכת הלב וכלי הדם בגוף! לכן יש להיוועץ עם איש מקצוע האם מוצר מסוים מומלץ או לא וכמה".

ורד שומרוני, תזונאית קלינית טבעית - "כל המוצרים הנזכרים הינם מוצרים אשר עברו תהליכי עיבוד ולכן אינם נחשבים איכותיים מבחינת ערכיהם התזונתיים, שהריי כל עיבוד גורם לאיבוד... כמו כן, המוצרים הנ"ל, פרט לכולסטרול, מכילים שומן רווי וכן חלקם מכילים גם שומן מסוג טראנס - שני סוגי שומן אלה פרט להשמנה מזיקים לכלי הדם שלנו לא פחות מהכולסטרול ובכך מעלים סיכון למחלות לב וכלי דם. לבעלי כולסטרול גבוה אני ממליצה להימנע ממוצרים אלה לחלוטין. ובאופן כללי, לכלל האוכלוסיה - מוצרים אלה אינם מומלצים כלל וכדאי להגביל צריכתם לפעם בשבוע לכל היותר".

ריטה שאוליאן, דיאטנית קלינית - "תזונה לבריאות היא תזונה מאוזנת בשומן רווי (המגיע מהחי) ושומנים שמקורם בצומח בעיקר - שומנים חד בלתי רויים ורויים. שומנים אלו מצויים בעיקר בזרעים (שקדים , אגוזים). כולסטרול אינה מילה גסה. יש חשיבות רבה לצריכת כולסטרול מתונה מהחי מכיוון שכולסטרול מהווה חומר גלם חשוב לבניית הורמוני המין, הורמוני יותרת הכליה ותאי המוח. מילת המפתח אם כן היא - איזון".

ענבר ויטנברג, דיאטנית קלינית (Msc) - "צריכה מוגברת של כולסטרול אמנם אינה בריאה לגוף בכלל וללב בפרט, אך יש לשים לב גם לתכולת השומן הרווי במזונות וכן לתכולת שומן הטרנס הנקרא גם שומן צמחי מוקשה, הנמצא במרגרינה ובמוצרים המבוססים עליה והוא מסוכן לא פחות ואולי אפילו יותר מהכולסטרול".
"המוצרים שציינתם אינם בריאים לא רק בשל כמות הכולסטרול שבהם אלה גם ובעיקר בשל תכולת שומן כללי גבוהה, תכולה קלורית גבוהה ונוכחות מרובה של  מלח, חומרים משמרים ושאר תוספים לא בריאים שיש בדר"כ במוצרים מעובדים. יחד אם זאת בתזונה מגוונת ניתן לצרוך אותם מידי פעם בכמויות קטנות, כל פעם מוצר אחר, ולשלבם עם מזונות בריאים כמו לחם חיטה מלאה, גבינות רזות, ירקות וכן שומנים בריאים כמו אבוקדו טחינה ואגוזי מלך".
"עדיף גם להכין את הסלטים המוזכרים כמו סלט ביצים בבית, ללא תוספת של חומרים משמרים ועם הרבה פחות מלח".

מיכל וינברגר, דיאטנית קלינית - "הכולסטרול אכן חיוני לגוף אך במינון הנכון, לפי ההמלצות - לא יותר מ-300 מ"ג ליום. כמו כן, הגוף מייצר כולסטרול בעצמו, כך שהנטייה היא גנטית והתזונה יכולה להשפיע רק על שליש לגבי כמות הכולסטרול בדם".
"לגבי התזונה - יש לזכור שהכולסטרול עצמו - הוא סוג של שומן הנמצא אך ורק במוצרים מן החי".
"אם בעבר הורדנו ביצים ובשרים, היום הגישה קצת שונה, כיום ידוע שמה שבעיקר גורם להצטברות הכולסטרול וחמצונו הוא נוכחות של שומן רווי ושומן טרנס במזון. כלומר דווקא ביצה, שמכילה כמויות לא מביישות של כולסטרול, אך מכילה מעט שומן רווי יחסית, הרבה פחות מזיקה ממה שחשבו בעבר, ולהפך, מכילה חלבון מלא ואיכותי, ויטמינים ומינרלים, ולכן אפילו מומלצת. (כמובן שיש לבדוק כל מקרה לגופו). עם זאת, סלטי הביצים המוכנים עלולים להכיל עוד חומרים פחות בריאים כמו חומרים משמרים, נתרן וכו', ולכן אני הייתי ממליצה להכין סלט ביצים בייתי".
"לגבי בשר ומוצרי חלב, אכן, ככל שאחוזי השומן עולים, הם פחות  מומלצים ומעלים גם את כמות הכולסטרול בגוף.  כך שחמאה לכל סוגיה, מכילה כ-80% שומן רווי, ולכן פחות מומלצת".
"מה שמבלבל היום, הוא שישנם מוצרים צמחיים רבים שכביכול לא מכילים כולסטרול, אך אכילתם כן מעודדת הצטברות כולסטרול ושקיעתו בעורקים.  אלו המוצרים המכילים שומן טרנס (שלא תמיד מצוין במוצר) למשל - פופקורן למיקרו, שקדי מרק, עוגות עוגיות ,שוקולד בורקס, לחמניות ועוד הרבה... כיום יש גם יצרנים המציינים אם יש או אין שומן טרנס, אך אין עדיין חוק מסודר לגבי זה. בכל מקרה, גם אם אין במוצר שומן טרנס (הכוונה למאכל שומני), יש עדיין שומן רווי בד"כ, כך שעדיין יש להיזהר ולא לצרוך מוצר זה באופן חופשי".
"מילים המרמזות על הימצאות שומן טרנס הן - שומנים מוקשים או מוקשים חלקית, שומן צמחי... אני מאמינה שבסופו של דבר, הכל הוא עניין של כמות - מותר הכל אך במידה".

דנה פרידמן, דיאטנית קלינית - "כולסטרול הינו שומן חיוני לתאי הגוף המגיע מ-2 מקורות: ייצור עצמי בגוף ומהמזון שאנו אוכלים (מגיע רק ממזונות מן החי!).  כמות הכולסטרול המומלצת שניתן לצרוך ביום היא עד 300 מ"ג. אכן ניתן לראות כי כמות הכולסטרול במזונות שנבדקו היא אכן מאוד גבוהה, ואף לעיתים עוברת את הכמות המומלצת. מה שכן, מי מאיתנו צורך 100 גרם חמאה ליום...? נכון, חמאה מכילה שומן רווי המזיק לבריאות, אך מכילה ויטמין D ועדיפה ע"פ המרגרינה. אז בהחלט רצוי להתרחק ממנה, אבל אם בכל זאת, מריחה דקה מדי פעם לא בטוח שכל כך תזיק. ביצה אמנם מכילה כמות לא מבוטלת של כולסטרול, אך בניגוד למה שהמליצו פעם, היום מומלץ לאדם בריא לצרוך ביצה אחת ליום (כולל בבישול). נראה כי הביצה אינה זו שמעלה את הכולסטרול "הרע" בדם, אלא דווקא השומן הרווי ושומני הטראנס שנמצאים במאפים, עוגות ועוגיות קנויות, בשר שמן, מרגרינה ועוד. ואף להיפך, בביצה יש חומרים שעוזרים להוריד את הכולסטרול והיא גם מספקת רכיבי תזונה חיוניים כמו אבץ, ברזל, B12 ואת החלבון הכי איכותי בטבע. חשוב לזכור שכאן מציינים סלטי ביצים מוכנים המכילים גם כמות לא מבוטלת של מלח וחומרים משמרים, ולכן תמיד נעדיף להכין לבד בבית".

ליז רובין, דיאטנית קלינית מנחת סדנאות הרזיה בבני ברק ובפ"ת - "את רוב המוצרים שנבדקו ניתן להכין בבית ובכך להשיג מוצר בריא וטרי יותר ובנוסף עם כמות מופחתת של כולסטרול. לדוגמא סלט ביצים אפשר להכין עם מיונז 5% ולהכניס פחות חלמונים ויותר חלבונים. דוגמא נוספת: סלט אבוקדו ניתן להכין ללא ביצים כלל ובכך אנו מרוויחים שומן חד בלתי רווי מהאבוקדו. במקום חמאה ניתן להשתמש בויקול בטעם חמאה המכילה שומן רב וחד בלתי רווי הבריאים יותר וכן פחות מחצי כמות הקלוריות שיש בחמאה! לסיכום: לכל מוצר יש תחליף בריא יותר המכיל פחות כולסטרול טעים באותה מידה".

רעות בר-לב, נטורופתיה, צמחי מרפא ופעילות גופנית - "כולסטרול נצמד לדפנות כלי הדם ופוגע בפעילות תקינה של הלב וכלי הדם. כמו כן, שומן רווי נמצא קשור לתהליכים דלקתיים וצריכה מרובה עלולה להכאיב. על מנת לאפשר זרימה תקינה של דם בגוף מומלץ כמיטב יכולתך להעדיף שומנים צמחיים כאבוקדו טרי, טחינה, דגים, שמן זית... אני תמיד אומרת "מזון שאין בו חיים לא יכול להעניק לך חיים" אבוקדו שנמצא במוצר עם חיי מדף של חודש ויותר מעלה כמה שאלות לגבי איכותו הביולוגית ויכולתו להזין את גופך ונפשך. מאידך, אבוקדו טרי, חתוך לחצאים עם לימון מעל, המממ... מחזק ומזין. בכל מקרה לא מומלץ לארח אויבים במקרר. אם אלו יצרכו מידי פעם, באירועים ומתוך בחירה ולא קורבנות של השפע, כשממש מתחשק לך ותהנה מזה יתרמו לבריאותך הנפשית".

לימור גל, דיאטנית קלינית B.Sc R.D - "מזונות אלו עשירים בכולסטרול, שומן רווי ובכלל בשומן ולכן מומלץ להמעיט בצריכתם כחלק משמירה על אורח חיים בריא. חשוב לזכור כי לא רק כמות הכולסטרול שאנו צורכים משפיעה על היווצרות טרשת עורקים ועליית רמות הכולסטרול ה"רע" בדם אלא גם כמות השומן הרווי ושומן טרנס. באופן כללי מומלץ שהשומנים אותם אנו צורכים יהיו שומנים בלתי רווים העוזרים להעלות את רמות ה-HDL (הכולסטרול ה"טוב") ולהוריד את רמות הכולסטרול ה"רע" LDL.   מקורות לשומנים בלתי רווים הינם טחינה, אבוקדו, שמן זית, שמן קנולה, שקדים וכן דגי ים צפוני כגון סלמון וטונה".

אין לראות במאמר זה כהמלצה או כביקורת או דעה אודות אחד המוצרים המוצגים. לא נערכה ביקורת השוואתית/בדיקה מקיפה של כלל המוצרים הרלוונטים, אלא בוצע מיון אך ורק על מוצרים הקיימים באתר נכון לתאריך פירסום הכתבה, ולא על כלל המוצרים הקיימים בשוק. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בנושא.