כמה אתם שוקלים?
כמה אתם שוקלים?

מדידת BMI

השיטה המוכרת ביותר והמקובלת ביותר כיום להערכת סטאטוס המשקל הינה שיטת BMI - Body Mass Index או בעברית - מדד מסת הגוף. BMI מחושב על ידי חלוקת המשקל בגובה בריבוע.

אפשר דוגמא בבקשה?

ניקח לדוגמא גבר השוקל 70 ק"ג וגובהו 1.75 מ'. אמרנו שמחשבים BMI לפי משקל חלקי הגובה בריבוע לכן צריך לחשב קודם כל את הגובה בריבוע - 3.1, מחלקים את המשקל - 70 ב- 3.1 ומקבלים 22.6 וזה ה- BMI. מה זה אומר? האם האדם בעודף משקל? מיד תגלו! אגב, את החישוב ניתן לחסוך על ידי שימוש במחשבון שנקרא מחשבון BMI.

מה אומרות תוצאות ה- BMI?

כדי להבין את משמעות התוצאות, חשוב קודם כל להבין מהיכן הגיע המדד. המדד פותח במאה ה- 19 אך זכה לפופולאריות רבה בשנות ה- 70 ואף יותר בשנות ה- 90, בעקבות מחקר שהראה שמדד ה- BMI  מייצג בצורה טובה את אחוז השומן בגוף. כלומר, על פי המחקר, BMI גבוה יעיד בדרך כלל על אחוזי שומן גבוהים ולהיפך. מאחר והרבה יותר קל למדוד BMI מאשר אחוזי שומן, המדד זכה לפופולאריות רבה. יתר על כן, חברות הביטוח בארה"ב, שמחפשות כל הזמן דרכים ושיטות להעריך איזו פוליסה לתת למבוטחים, ראו שכאשר נמצאים בטווח הנמוך של ה- BMI (תת משקל) וכאשר נמצאים בטווחים העליונים של ה- BMI (עודף משקל בדרגות שונות), הסיכון לתמותה עולה.

חישבתי BMI... אז מה משמעות התוצאה?

ל-BMI  יש קטגוריות והן כדלהלן:

  • 18.5 ומטה - תת משקל.
  • 18.5-25 - משקל תקין.
  • 25-30 - עודף משקל.
  • 30-35 - השמנת יתר מדרגה ראשונה.
  • 35-40 - השמנת יתר מדרגה שנייה.
  • 40 ומעלה - השמנת יתר מדרגה שלישית.

כאמור, אם נמצאים מתחת ל- 18.5 או מעל 25, נמצאים בסיכון מוגבר לתחלואה ולתמותה מסיבות שונות (בתת משקל סיכון לתת תזונה וסיבוכיה, ואילו בעודף משקל הסכנה היא מחלות כרוניות הקשורות בהשמנה כגון מחלות לב וכלי דם, סוכרת, מחלות מפרקים ועוד). חשוב לציין שאלו קטגוריות של בוגרים - יש גם טבלאות לילדים וכן יש טבלאות ייחוס לאוכלוסיות שונות.

מה המגבלות של מדד ה- BMI?

ה- BMI הוא כלי נוח, מהיר וזול להערכה של עודף ותת משקל באוכלוסייה עבור דיאטנית ורופאים וגם עבור האדם עצמו, אבל יש לו מספר מגבלות:

  • לא לוקח בחשבון פרמטרים חשובים כמו גיל ומין.
  • לא לוקח בחשבון הרכב גוף, למרות שהוא מנבא טוב את אחוז השומן אצל אנשים באוכלוסייה הכללית. הוא לא מתאים להערכה של אנשים שהרכב הגוף שלהם מעט שונה, לדוגמא אנשים עם מסת שריר גבוהה. במקרה שלהם המשקל יהיה גבוה בגלל אחוז שריר גבוה ולא בגלל אחוז שומן, אך ה- BMI לא ייקח את זה בחשבון והם עשויים לקבל תוצאה של עודף משקל ואף השמנת יתר.
    דוגמא: שאקיל אוניל, שחקן ה- NBA, גובהו 2.16 מ' ומשקלו 147 ק"ג. מה ה- BMI? בחישוב מהיר נראה שה- BMI שלו הוא 31! לכאורה, הוא נופל בקטגוריה של השמנת יתר מדרגה 1 אבל ברור שזה לא באמת כך.
  • לא לוקח בחשבון מבנה גוף - אנשים באים בכל הגדלים והצורות, יש אנשים שהם צרים יותר ויש רחבים יותר וה- BMI לא לוקח שונות זו בחשבון.

אז... מה עושים עם התוצאות?

במידה ואינכם ספורטאים שריריים במיוחד, אתם יכולים להשתמש במדד כדי להעריך האם אתם נמצאים בטווח התקין או בטווח הלא תקין - לתת משקל או עודף משקל מבחינה בריאותית. במידה ואתם מחוץ לטווח, יש מקום לשקול אסטרטגיות תזונתיות ושינויים באורח חיים לשינוי המצב כדי להגיע ל- BMI התקין. בתוך הטווח הגדול הזה, אתם יכולים לעשות שינויים אסטטיים מאחר וה- BMI הוא מדד שנותן טווח שנחשב בריא אבל לא בהכרח תואם לשאיפות המראה שלכם. רבים חושבים שניתן להתייחס ל- BMI תקין כמטרה להשגת המראה הנחשק אבל ה- BMI הוא טווח רחב ולכן לא תמיד נותן יעד ברור. לדוגמא: אישה שגובהה 1.60 מ' - הטווח התקין שלה נע בין 47-61 ק"ג! טווח רחב מאוד שבהחלט לא מתאים לכולן, למשל אם זו אישה בשנות ה- 40 לחייה. שאיפה למשקל 47-50 ק"ג מאוד לא רצוי ולא תקין, גם אם זה עדיין נחשב בטווח התקין.

איך נוכל להשלים את התמונה על ידי צירוף בדיקות נוספות ל- BMI? כל זאת ועוד בחלק השני של הכתבה.

נכתב על ידי נטלי שמש, דיאטנית קלינית וספורט BSc, RD. מוזמנים להיכנס אל דף הפייסבוק של נטלי.

אל תפספסו:

טיגון: איך עושים זאת נכון?
התה וסגולותיו
מדוע מלאווחים ומאפים אינם בריאים?
אוכלים בט"ו בשבט