טבעוניים יכולים להנות ממצות
טבעוניים יכולים להנות ממצות

ליל הסדר

שולחן החג בדרך כלל גדוש במזונות שאינם טבעוניים כלל כמו ביצים וכבש, ובמהלך הערב גם בשרים, עופות ודגים. האם חייבים לאכול את המזונות הללו בשביל הברכות? אכילת מצה כזית ושתיית יין לקידוש מתאימים גם לטבעוניים. את המזון הלא טבעוני פוגשים בקערת ליל הסדר המסורתית. בקערה ניתן למצוא:

  • מרור: ירק מר כמו קלח חסה או שורש חזרת, מסמל את הסבל שסבלו בני ישראל במצרים - טבעוני.
  • חרוסת: מעין ממרח מפירות שונים (תפוחים, פירות יבשים, אגוזים וכדומה), מסמל את הטיט והלבנים בהן הועבדו בני ישראל במצרים - טבעוני.
  • כרפס: ירק כמו כרפס או תפוח אדמה טבול בחומץ או במי מלח - טבעוני.
  • זרוע: בדרך כלל זרוע של כבש, מסמלת את הקורבן ואת הזרוע הנטויה בה הוצאו בני ישראל ממצרים - לא טבעוני כמובן.
  • ביצה: גם היא זכר לקורבן בית המקדש, מסמלת בצורתה העגולה את האבל, נטבלת במי מלח לסמל לדמעות - לא טבעוני.

מה עושים עם הביצה והזרוע? אלו הם סמלים שבאים להזכיר דברים מן ההיסטוריה היהודית וניתן להשתמש במזונות בעלי צורה דומה לפי אותו קו מחשבה. לדוגמא, תחליף לזרוע עשוי להיות ירק קשיח שפוסל לצורת זרוע כמו גזר או קולרבי. למשקיענים יותר, ניתן לערבב מחית טופו ו/או קטניות עם קמח מצה, לעצב מעין זרוע (רצוי על גבי מקל גזר מגולף ולאפות בתנור. לגבי הביצה, ניתן להשתמש בצנון עגלגל קלוף או כדור גבינת טופו בהכנה ביתית.

מה אפשר לאכול במהלך הערב?

להלן כמה דוגמאות:

  • מנות ראשונות: אנטיפסטי ירקות עם בטטה, סלטי ירקות מבושלים וטריים, מרק ירקות.
  • מטבלים וממרחים: טחינה בצבעים (ניתן לטחון ירק לתוך הטחינה כמו סלק לטחינה אדומה או ירקות עליים לטחינה ירוקה), חומוס או ממרח קטניות אחר בהכנה ביתית (לאוכלי קטניות), מטבוחה וסלטי ירקות מבושלים.
  • מנות עיקריות: קציצות טופו או קטניות (לאוכלי קטניות – הנה מתכון לגונדי טבעוני), פשטידת מצות וירקות עם גבינות על בסיס שקדים/קשיו, תפוחי אדמה ובטטות אפויים בתנור עם שמן, כמון, פפריקה ושום, מג'דרה (לאוכלי קטניות), ירקות ממולאים באורז וירקות (קישוא/דלורית/כרוב/פלפל - גם לאוכלי קטניות) וכדומה.
  • מנות אחרונות: גלידה פרווה עם תפוח עץ אפוי בתנור, סלט גזר מגורד עם תפוזים וצימוקים, עוגה טבעונית, עוגיות טחינה ללא גלוטן, עוגת מצות, תמרים ממולאים באגוזים/שקדים/פיסטוקים.

ומה במהלך החג?

  • מצות או פריכיות אורז (לאוכלי קטניות) עם ממרחים שונים כמו אבוקדו, טחינה, מטבוחה, סלט חצילים עם טחינה, או לאוכלי קטניות - ממרחי קטניות כמו חומוס וממרח שעועית, חביתות חומוס וממרחי טופו.
  • תבשילי דגנים וקטניות מאורז/מקרונים מקמח תירס/קינואה/תפוחי אדמה/בטטות ועדשים/חומוס/פול/שעועית יבשה/אפונה/סויה, בוורסיות שונות ומגוונות.
  • סלטים, מרקים ותבשילים מירקות.

למי שאינו אוכל קטניות, אופציית הקטניות ומרבית הדגנים יורדת ואז נשארים בעיקר עם תפוחי אדמה ובטטות מבחינת מנות הדגנים, אבל גם כאן ניתן לעשות וורסיות שונות ומגוונות כדי שלא ישעמם: לביבות תפוחי אדמה/בטטה, סלט תפוחי אדמה עם שברי מצה וירקות, מצות רטובות מגולגלות וממולאות בפירה תפוחי אדמה ובצל מטוגן ועוד.

מה שאתם לא בוחרים - שיהיה לכם חג פסח שמח!
נטלי שמש, דיאטנית קלינית. אל דף הפייסבוק של נטלי לחצו כאן.

באתר מחכים לכם המון מתכונים טבעוניים שתוכלו להכין בפסח ובכלל.