עדיין אין לכם מיקרוגל?
עדיין אין לכם מיקרוגל?

הפגיעה בערכים התזונתיים

כל בישול פוגע בערכים התזונתיים של המזון. מידת הפגיעה תלויה בשלושה גורמים: טמפרטורת הבישול, זמן הבישול וכמות הנוזלים בה מבשלים. איבוד ערכים תזונתיים משמעו פגיעה בכמות הויטמינים והמינרלים במזון. פגיעה זו יכולה לבוא לידי ביטוי כפגיעה ביכולת ואפקטיביות פעילות הויטמינים והמינרלים, או אפילו איבוד מוחלט שלהם מן המזון.

ככל שטמפרטורת הבישול ומשכו ארוכים יותר, ישנה פגיעה והרס מרובה יותר בויטמינים שנמצאים במזון המבושל. בעיה נוספת היא שבמהלך הבישול ישנו איבוד מינרלים למים שמעורבים בתהליך הבישול. המינרלים עצמם לא נפגעים, אך הם יוצאים מהמזון אל המים בהם הם מבושלים. שתיית מי הבישול מפחיתה את הנזק מכיוון והמינרלים עדיין נמצאים בנוזל הבישול.

איך בעצם עובד המיקרוגל?

הידעתם שהפטנט לבישול בגלי מיקרוגל קיים כבר משנות ה- 40 של המאה הקודמת? אך הפטנט תורגם למכשירים ביתיים הרבה שנים אחרי. מכשיר המיקרוגל מייצר גלים אלקטרו מגנטיים קצרי טווח ומאוד ספציפיים. הגלים האלקטרומגנטיים מגיעים למזון שנמצא במיקרוגל וגורמים לתזוזה וחימום של מולקולות המים במזון. תזוזה זו גורמת למולקולות המים לייצר אנרגיה הגורמת לחימום המזון מבפנים החוצה.

היתרון הגדול בבישול במיקרוגל הינו מהירות הבישול, הנוחות והקלות שבו. אם חשבתם שאולי זה מהיר אך הקרינה בטוח מסוכנת לכם ולבני ביתכם - חישבו שוב. קרינת המיקרוגל הינה קרינה בלתי מייננת, מה שהופך אותה ללא מזיקה או מסוכנת. הסכנה שכן קיימת היא חימום בלתי אחיד ופתאומי של נוזלים או מזון שעלולה לגרום לכוויות.

לקריאה נוספת:
טבעונאות: רו-פוד (Raw Food)
מלח: כל מה שצריך לדעת
סיבים תזונתיים: סוגים ויתרונות

אז האם הבישול במיקרו בעצם עדיף על בישול אחר?

הבישול במיקרוגל קצר יותר ומבוצע בטמפרטורות נמוכות בהרבה מבישול בכל דרך אחרת. לכן, בישול במיקרוגל יכול בהחלט להחליף כל צורת בישול אחרת מבלי לפגוע בתכולת הרכיבים התזונתיים שבמזון. מבין מרכיבי המזון אלו בעלי הנטייה הגדולה ביותר להיהרס בזמן הבישול הם חומצה פולית, ויטמין C וויטמינים מקבוצה B. כאשר מבשלים ירקות ופירות שמכילים כמויות גבוהות של מרכיבים אלו במיקרוגל, מגלים כי האיבוד שלהם קטן בהרבה מאשר האיבוד בבישול מכל סוג אחר. כמובן שחשוב לשים לב לכמויות המים בהם מבשלים מכיוון והמינרלים מועברים מהמזון אל המים.

חוקרים מאוניברסיטת קורנל שבארצות הברית, בדקו את השפעות הבישול על ויטמינים מסיסי מים בתרד. החוקרים גילו שתרד שעבר בישול במיקרוגל שמר כמעט על כל כמות החומצה הפולית שבו, ואילו בישול של תרד בתנור הביא לאיבוד של כ- 77% מהחומצה הפולית. בישול ירקות במים גורם לאיבוד משמעותי של המרכיבים התזונתיים הבריאים שבהם. מחקרים מראים כי בישול במים גורם לאיבוד מסיבי של רכיבי מזון. מחקר שפורסם בשנת 2003 במגזין The Journal of the Science of Food and Agriculture מצא כי בישול של ברוקולי במים במיקרוגל הביא לאיבוד של 74%-79% מרכיבי המזון שהם נוגדי חמצון, בעוד שאידוי או בישול הברוקולי ללא מים הביא לשמירה של מרבית מנוגדי החמצון בתוכו.

נכתב על ידי נטעחן ליבנה, דיאטנית קלינית.
אל האתר של נטעחן: www.netadieta.com