גם אתם רוצים בטן חטובה ושטוחה?
גם אתם רוצים בטן חטובה ושטוחה?  צילום: ניר הדס

מובן שאין כאן קסמים ואנחנו מנחים לאורח חיים כולל שבו הרגלי החיים מצטרפים יחד, על מנת לאפשר חיים בריאים וטובים שכוללים בין השאר גם שומן בטני ברמה בריאה, בטן חזקה שתומכת ביציבה נכונה, מונעת חלק מבעיות הגב וגם מאפשרת לנו כמובן לקבל את המראה שלנו ולתמוך בדימוי גוף חיובי.

אז כדי לעשות סדר בנושא של איך אימון גופני בכלל ותרגילי בטן בפרט, יכולים לעזור לחיטוב הבטן השטוחה ובקיצור מה נכון ולא נכון לעשות בנושא הזה, קיבצנו את המיתוסים הבאים ואת הפתרון המעשי לכל אחד מהם.

"התרגילים הכי יעילים לשריפת השומן הבטני הם תרגילי בטן"

לא מדויק. חשוב לחזק את שרירי הבטן, אבל השרירים ששורפים הכי הרבה שומן הם הגדולים ביותר ואלה נמצאים ברגליים, בישבן, בגב, בחזה ובחגורת הכתפיים. מכאן שנכון לעבוד על כל השרירים כדי להגיע אל חילוף החומרים הטוב ביותר.

"כדי לשרוף שומן במקום מסוים (בטן) יש לאמן את השרירים שבאותו המקום"

זו טעות רווחת, משום שזה לכאורה הגיוני. אבל במציאות השרירים לוקחים את האנרגיה (קלוריות) ממחזור הדם ולא ישירות מהשומן. מכאן שלאמן רק את השרירים ב"אזורים הבעייתיים" מפספס את המטרה ושוב, האסטרטגיה הנכונה היא תוכנית אימון מאוזנת שנותנת מענה לכל השרירים.

"ניתן להכניס את הבטן פנימה אם מחזקים את שרירי הבטן"

נכון במידה מסוימת. שרירי הבטן אומנם לא שורפים ישירות את השומן הבטני התת עורי, אך בתרגול נכון (שנדגים בהמשך בסרטון) אנו מחזקים את כל ארבעת השכבות של שרירי הבטן: הישר הבטני (הקוביות), האלכסונים החיצוניים והפנימיים ושכבה הפנימית ביותר שעוטפת את כל חגורת הבטן כמו מחוך. חיזוקם של אלה מהדק את הבטן פנימה, למצב הטבעי שאינו כרס משתפלת שמעוותת בין השאר, את היציבה הנכונה.

לקריאה נוספת:
3 הצעדים הבטוחים לבטן שטוחה ומעוצבת
קוביות - לא רק בשוקולד
כיצד נשרוף יותר קלוריות ושומן בפעילות גופנית?

"כדי לאמן בצורה נכונה את שרירי הבטן יש לעשות תרגילים שונים, לאזור הבטן הרגילה והעליונה, בטן תחתונה, אלכסונים ומותניים"

לא מדויק. ניתן לתת דגש על השרירים האלכסונים למרות שהם עובדים גם בכפיפה הרגילה הישרה או בתרגילים אחרים במישור הישר. גם ניתן להרגיש בתרגילים מסוימים, תחושה סובייקטיבית יתרה באזור הבטן התחתונה למרות שמדובר באותו שריר (הישר הבטני מחולק לקוביות שביניהן רקמה גידית, אך זה אותו שריר). בקיצור, בתרגיל בטן פשוט אחד כמו כפיפות בטן עובדים כל ארבעת שרירי הבטן, בתנאי שאנחנו מוציאים אוויר בזמן הכפיפה כפי שתראו בסרטון.

"תרגילי בטן סטטיים יעילים יותר"

נכון חלקית, מכיוון ששרירי הבטן אמורים על פי טבעם לעזור לייצב את הגוף במנחים זקופי קומה כמו הליכה ועמידה, אך בנויים גם לכפוף את הגו, ולכן האסטרטגיה הנכונה תהיה השילוב והגיוון בתרגילים.

"כל המרבה הרי זה משובח"

ממש לא. אין זה נכון לגבי אף קבוצת שרירים, קל וחומר לגבי שרירי הבטן, שמסתם יחסית קטנה ולכן לא דורשים תרגול רב. שניים-שלושה סטים באימון של בערך 25-30 חזרות לסט בשניים-שלושה אימונים שבועיים (עדיף לא בימים עוקבים) - יעשו את העבודה.

סיכום

כבר נאמר שהשילוב המנצח הוא מכלול בריא של אורח חיים, זה נפלא כי הכל קשור והכל פועל לטובתנו ודבר מחזק דבר. אם אתם שואלים מה חשוב יותר - תזונה נכונה או פעילות, אז אין חשוב יותר, שניהם הם מענה לצרכים הטבעיים שלנו ושניהם משתלבים יחד לתוצאות מיטביות. כתגובה לסרטון שעלה לרשת - "אימון בטן מושלם ב- 5 דקות" שהפך בינתיים ללהיט, נשאלתי פעמים רבות: "אני מתרגל ומתרגל ולא רואה קוביות, איך זה יכול להיות?". אז התשובה היא שקל יחסית לחזק ולחטב את שרירי הבטן, אך על מנת שאלה ייראו כקוביות יש צורך גם להוריד אחוזי שומן בגוף. לצפייה בסרטון המדגים את הטכניקה היעילה לכל תרגילי הבטן לחצו על תמונת הסרטון:

הכותב הוא ניר הדס, מומחה לכושר גופני.
אל האתר של ניר: www.tovlibegufi.co.il