בישראל אין דגש רב על שיעורי חינוך גופני
בישראל אין דגש רב על שיעורי חינוך גופני

לא פשוט לטפל בהשמנת ילדים ולהלן מספר סיבות לכך...

הטרוגניות בגיל הילדים

לאמן ילד בן 8 הסובל מהשמנה מצריך אימון והתייחסות שונה מאשר לאמן ילד בן 13 הסובל גם הוא מהשמנה. לכן, אימון של ילדים בקבוצה מצריך (ופה גם הבעיה) טווח גילאים קרוב על מנת שניתן יהיה לאמן ולטפל בבעיה בצורה אפקטיבית. הדבר, אגב, אקוטי יותר כשמדובר במתבגרים, אז השינויים הפיזיולוגיים הם משמעותיים ויהיה קושי רב לאמן ילדים שאינם בגיל ההתבגרות בקבוצה שבה ישנם גם ילדים מתבגרים! לפיכך, אימון נכון ומושכל מצריך או ביצוע אימון אישי לילד או אם מדובר בקבוצת ילדים (קטנה או גדולה) שיהיו בני אותו גיל בקירוב.

שיעורי חינוך גופני בבית הספר

במדינות בהן החליטו לפתוח במלחמת חורמה בהשמנת ילדים, הגבירו באופן דרמטי את מספר השעות המוקדשות לשיעור חינוך גופני בבית הספר. כך הילדים פעילים 4-5 שעות בשבוע לפחות ומבצעים אימונים אירוביים ואנאירוביים ברמה יחסית גבוהה והתוצאות - בהתאם (טובות). בישראל, למעט כשמדובר במגמת ספורט, משובצים במערכת 2 שיעורי חינוך גופני בשבוע וחלקם הגדול ממש לא אפקטיביים לשיפור הכושר הגופני, ובד בבד לטיפול בהשמנת ילדים. בנוסף, שכיח להבחין במקרים בהם מתבטלים שיעורים מסיבות שונות כמו נסיעה לטיול בית ספר, שיעורי חברה, כנסים ועוד.

המתקנים בבית הספר או באזור המגורים

היעדר מתקני כושר ראויים בבית הספר או בסביבת המגורים משפיעים מאוד לשלילה על המוטיבציה לבצע פעילות גופנית. בבתי הספר, רק בחלקם הקטן מתקנים ראויים לאימון גופני בכלל ואימון ילדים בפרט, ויש צורך לאלתר ולמצוא מסגרות מתאימות שיגרמו לביצוע אימון מהנה מחד ואפקטיבי מאידך אצל הילד. הדבר משמעותי יותר אצל ילדים ומתבגרים שאינם אוהבים (או טובים) במשחקי כדור. במקרה זה, הם יבחרו שלא להשתתף עם חבריהם במשחקי הכדור ויישבו בצד (בדרך כלל).

לקריאה נוספת:
דיאטה לילדים: איך עושים את זה נכון?
עד כמה להתערב לילדים באוכל?
כושר גופני: למה זה כדאי?

החוגים הקיימים

קשה להאמין, אך גם חוגים מתאימים לילדים כבדי משקל או עם קואורדינציה ושיווי משקל ירודים - קשה למצוא. חוגים רבים הינם בתחום הספורט (כגון: כדורסל, כדורגל, אומנויות לחימה ועוד). ילדים אלה, שאינם בעלי יכולת גופנית מתאימה לחוגים הללו לא יפקדו אותם. בשל כך, יש מצוקה, במקרים רבים, במציאת חוג מתאים לילדים כבדי משקל וכאלה בעלי יכולת תנועתית ירודה.

ההורים כמודל לחיקוי

ההורים אמורים להיות חלק בלתי נפרד מהחינוך לאורח חיים בריא. במידה וההורים לא מתאמנים, הם עצמם סובלים מעודף משקל, אין בבית ארוחות מסודרות על בסיס קבוע וכדומה, הרי שמכאן הדרך להשמנה קצרה מתמיד. חשוב, אגב, שההורים יבצעו פעילות גופנית לבד ובעיקר עם הילדים על מנת שיפנימו את החשיבות לביצוע פעילות גופנית.

התזונה בבתי הספר

בבתי ספר רבים יש יום לימודים ארוך. קרי, לומדים בדרך כלל עד השעה 16:00. אז מוגשת ארוחת צהריים (בדרך כלל) בבית הספר ובמקרים שלא - האחריות להזנה של הילדים הינה על ידי ההורים. חשוב לציין שלתזונה תפקיד מפתח בהשמנת ילדים. וארוחת צהריים שאינה בריאה עשויה לכלול במקרים רבים, מספר קלוריות כפול ואחוזי שומן גבוהים מאוד, מאשר ארוחת צהריים בריאה הכוללת מחצית מכמות הקלוריות ורבע מאחוז השומן.

החברה עימה מתאמנים

במקרים לא מעטים, לילד הסובל מעודף משקל אין את החברה/הקבוצה המתאימה להתאמן עימה. הדבר לא פשוט כלל בעיקר מכיוון שילדים, במרבית המקרים, אוהבים להתאמן יחד ולא לבדם. אולם, ילדים שמנים גם לא מבוקשים (בלשון המעטה) למשחקים של ילדים כמו: "מחניים" או "קט רגל", וזה בשל יכולתם הקואורדינטיבית הירודה והאמונה (המוצדקות במרבית המקרים) שהילד יעכב את הקבוצה במשחק.

ידע חסר באימון ילדים

אימון ילדים מצריך ידע רב במיוחד בנושאים כגון: גילאי הילדים השונים, התמודדות עם בעיות שכיחות של קשב וריכוז, בעיות בריאותיות מסוימות, ליקויי יציבה ועוד. לכן, חשוב ממש לבחור אנשי מקצוע שמבינים דבר או שניים באימון ילדים. נקודה נוספת לציון הינה רמת האינטלגנציה הרגשית של המדריך שבלעדיה לא ממש אפשרי לאמן ילדים ולגרום להם להתמיד.

נכתב על ידי ד"ר איתי זיו (Ph.D), מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר.