שיפוט עצמי בסופו של דבר עשוי להוביל לתוצאה ההפוכה
שיפוט עצמי בסופו של דבר עשוי להוביל לתוצאה ההפוכה

מאילו הרגלים או מחשבות הייתם רוצים להשתחרר?

לרבים מאיתנו יש הרגלים שהיינו רוצים לשנות, למשל להעלות במשקל, אכילה של ג'אנק פוד, הימנעות מפעילות גופנית, נשנוש מתוקים, עישון ועוד. בדרכנו לשנות את ההרגלים שלנו בחיים יש הרגלים קטנים שכדאי להתמקד בהם. הרגלים תזונתיים מכשילים יכולים לעמוד ביניכם לבין שינוי המשקל, הבריאות והגישה שלכם לעצמכם. נסו לבדוק עם עצמכם מאיזה הרגל או מחשבה הייתם רוצים להשתחרר. לדוגמא:

  • שימוש במזון כפיצוי או כעונש.
  • חוסר יכולת לומר "לא" כשמציעים לכם משהו מתוק ("לא נעים לי").
  • דחיית התחלת השינוי התזונתי ("מחר דיאטה").
  • קניית מזונות מפתים לבית ("בשביל הילדים").
  • חוסר אמון ביכולות עצמיות ("אין סיכוי שאצליח לעשות את השינוי").
  • חוסר יכולת לחזור למסגרת לאחר חריגות ("נשברתי אז מה זה כבר משנה").
  • ועוד ועוד...

מה הייתם רוצים לשנות? מה מאפיין אתכם? אני מציעה לכם שבתור שלב התחלתי של שינוי הרגלים עבדו על ההרגל של שיפוט עצמי.

שיפוט עצמי: האם הוא משרת אותך?

רבים מאיתנו רגילים לשפוט את עצמנו ולהגיד לעצמנו שתמיד אנחנו יכולים להיות יותר - יותר יפים, יותר רזים, יותר חכמים, יותר שנונים, יותר עשירים, יותר מצליחים... ואף פעם לא מספיק. האם השיפוט העצמי הזה משרת אותנו? אנשים רבים חושבים שכן. לדוגמא, בתחום הדיאטות רבים מאמינים שכאשר הם שופטים את עצמם הם מונעים מעצמם להעלות במשקל כי כך הם מבקרים את עצמם, אבל מה קורה בפועל? במקרים רבים דווקא עולים במשקל ולא יורדים.

עוד בנושא פסח:
פסח: חג החירות של חולי הצליאק
עצות לשמירה על המשקל בפסח
מתכונים לפסח

שיפוט עצמי: איך הוא שם לכם רגל?

שיפוט עצמי מוביל לתחושות שליליות - אשמה, כעס, בושה, זלזול עצמי, חוסר בטחון, חוסר אמון עצמי, תחושה של קורבנות, ובסופו של דבר יכול להוביל לאכילה עודפת כחלק ממנגנון הפיצוי עם אוכל. פעמים רבות מנסים לווסת את התחושות השליליות על ידי אכילה של מזונות עתירי סוכר ושומן, מה שמוביל לעלייה במשקל. המסלול הזה מגביר את השיפוט העצמי ("למה עשיתי את זה? למה לא שלטתי בעצמי? אני חלש אופי!"), וחוזר חלילה.

מספר טיפים לשחרור משיפוט עצמי

  • במקום לשפוט - התבוננו ולמדו: נסו להתבונן בעצמכם ובמעשיכם בצורה נקייה משיפוט, נסו לבדוק מה מוביל לבחירות ולמעשים שלכם, מה המחשבות, התחושות והאירועים שמניעים אתכם לפעולה, מה התכונות החיוביות והחוזקות שלכם ומה התכונות שעומדות בדרככם.
  • הגבירו את המודעות לדברים החיוביים: אנחנו מתורגלים לחשיבה שלילית וביקורתית כלפי עצמנו וכלפי אחרים. נסו להתמקד בחיובי בחייכם, בחיובי בכם, חישבו ב"כן" ולא ב"לא". זה מצריך הרבה תרגול אבל זה משתלם.
  • תרגלו חמלה כלפי עצמכם וכלפי אחרים: אף אחד מאיתנו לא מושלם - לא במראה, לא באישיות ולא במעשים, וגם אם לפעמים זה לא נראה לכם כך. כולם טועים וכולם נופלים - כך לומדים ומתפתחים. כדי ללמוד מהמעידות חשוב לקבל אותן כחלק טבעי מהחיים, ולנסות להתמקד ביותר ב"מה אני יכול ללמוד ממה שקרה" במקום ב"למה קרה מה שקרה".
  • למדו לסלוח לעצמכם: חשוב מאוד ללמוד לסלוח לאחרים וגם לעצמכם. אמא תרזה אמרה פעם שאם אנחנו שופטים אחרים לא נשאר לנו זמן לאהוב אותם, וזה נכון כפליים לגבי עצמנו - אם אתם לא סולחים לעצמכם איך תוכלו לאהוב את עצמכם באמת? אופרה ווינפרי אמרה שסליחה היא היכולת שלנו לקבל את העובדה שלא ניתן לשנות את העבר. סלחנות אינה תבוסנות, להיפך - היא מעידה על עוצמה. זה שאתם סולחים לעצמכם זה לא אומר שאתם מוותרים לעצמכם על מימוש השאיפות שלכם. זה רק אומר שאתם מבינים שאתם בני אדם, כמו כולם, לא מושלמים, לפעמים מצליחים ולפעמים לא, וזה לגמרי בסדר.

מאחלת לכם שתצליחו לשחרר את עצמכם משיפוט וביקורת עצמית ושתלמדו לקבל, לאהוב ולכבד את עצמכם. שיהיה לכולכם חג חירות שמח! בשבוע הבא: 10 טיפים לחג הפסח שיסייעו לכם לעבור אותו בלי להשמין. שלכם, נטלי שמש. להצטרפות אל דף הפייסבוק של נטלי לחצו כאן.