שעון חורף לא חייב להפוך להיות שעון מעורר לפנות בוקר
שעון חורף לא חייב להפוך להיות שעון מעורר לפנות בוקר

למה יש את הבילבול הזה אצל ילדים?

בשנים האחרונות, מאז שאני אמא, גיליתי ששעון החורף יכול בקלות להפוך מחלום לסיוט. בעוד חלק מהילדים לא ממש ירגישו בשינוי וימשיכו לישון כרגיל או מקסימום ייקח להם יום יומיים להתאפס, ילדים אחרים יכולים לחוות קושי בהירדמות וכן להתחיל לקום מוקדם מאוד בבוקר ולצפות להתחיל את היום. כדי להבין טוב יותר בואו ניקח דוגמא: אם הילד שלכם נהג ללכת לישון בשעה 19:00 ולהתעורר בבוקר בשעה 6:15 לדוגמא, אז זה אומר שבמוצאי שבת הקרוב הוא ילך לישון בשעה 19:00 כרגיל, אך כשיקום ב- 6:15, השעה בעצם תהיה 5:15 (כי באמצע הלילה השעון התחלף, זוכרים?). ואז... מה יקרה ביום ראשון, כאשר הוא ירצה ללכת לישון בשעה 19:00 כרגיל, השעה בעצם תהיה עכשיו 18:00 ומצד אחד הוא יהיה כבר עייף ומצד שני לא תרצו לשים אותו לישון מוקדם מדי? יש הורים ש"סוחבים" את בעיית היקיצה המוקדמת במשך חודשים רבים ואפילו לפעמים עד שהשעון שוב מתחלף לשעון הקיץ, ולמעשה בכל החורף קמים כבר בסביבות 5:00 בבוקר ומתחילים עם ילדם את היום. אני חושבת שאפשר גם אחרת! לכן, ריכזתי עבורכם כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם להתמודד עם השעון החדש...

לקריאה נוספת:
אוכל מוצק לתינוקות: שלב אחר שלב
איך גורמים לילדים לאכול עדשים
כל הדרכים להזנה רגועה של התינוק שלכם

טיפים מועילים ל"טיפול" בתופעה

  • לא להילחץ מהשעון החדש. נכון, לפעמים צריך להתארגן בהתאם, אבל לא כולם מגיבים לשינוי באותו אופן ויכול להיות שילדכם יעבור את זה חלק, אז תהיו אופטימיים!
  • ניתן להתחיל כבר עכשיו (כמה ימים לפני המעבר לשעון החדש). להרגיל את ילדכם ללכת לישון בשעה מאוחרת יותר בהדרגה, כך שעד שנגיע ליום ראשון הבא, הגוף שלו כבר יהיה רגיל לשעון החדש. איך לעשות זאת? בכל יום ניתן לאחר ב- 15 דקות את שעת ההשכבה ולאט לאט תוך כמה ימים תגיעו לשעת ההשכבה המקורית של ילדכם גם אחרי המעבר לשעון החדש. כאן ניתן לצפות בסרטון הדרכה המסביר צעד אחר צעד איך לעשות זאת (מאוד ממליצה לצפות בסרטון הקצר). ניתן גם להתחיל את דחיית שעת ההשכבה רק לאחר המעבר לשעון החדש.
  • קחו בחשבון שיכול לקחת לילדכם מספר ימים להתרגל לשעון החורף - היו סבלניים. זה ממש כמו ג'ט לג קטנטן פיצפון.
  • שעות השכבה מומלצות לגילאי חודשיים עד גיל 3 שנים זה בין 18:30 ל- 20:00, אז אם ילדכם הולך לישון בשעות מאוחרות בדרך כלל אז אין בעיה להקדים לו את שעת ההשכבה בבת אחת ופשוט להשכיב אותו לישון בשעה ברגילה. כלומר, אם נהג לישון ב- 21:00 כשעכשיו בשעון החדש זה  20:00, אז השכיבו אותו באותה שעה ולא צריך לדחות לו את שעת ההשכבה. זה יכול אפילו להקל ולעזור לו להירדם יותר בנחת ולישון יותר ברצף. כאשר מחשיך מוקדם יותר, הילדים גם עייפים מוקדם יותר, אז קחו גם את זה בחשבון.
  • אם ילדכם נהג לקום ב- 6:00 בבוקר ובמעבר לשעון החדש זה הפך להיות 5:00 בבוקר, התייחסו ליקיצה הזאת כאל יקיצה של אמצע הלילה והחזירו אותו לישון בלי ויתורים. ממש כמו שבשעה 1:00 בלילה לא הייתם מחליטים להוציא אותו לבוקר, כך גם 5:00 בבוקר זה עדיין לא בוקר.
  • התייחסו לשעון החדש כשעון יחיד, אל תתחילו לבדוק כל פעם מה השעה בשעון החדש ומה השעה בשעון הישן. לפעמים קשה לנו לשחרר את השעון הישן, אבל ככל שאתם תתאקלמו מהר יותר לשעון החדש, כך תתייחסו לכל הלו"ז בצורה נכונה ולא מבלבלת גם עבור ילדכם.

מאחלת מעבר קל ונעים לשעון החדש, התכרבלות כייפית בפוך, שינה טובה ומשובחת ורק חלומות נעימים.
נעמה ברודי-שמש, מייסדת "חלומות נעימים - ייעוץ שינה לתינוקות ופעוטות". לקבלת קורס מתנה שיעזור לכם ללמד את ילדכם לישון טוב בלילה היכנסו: www.halomot-neimim.co.il/html/welcome.htm